چکیده:
مشارکت یکی از موضوعات مهم در تحقیقات سرمایه ی اجتماعی است؛ به طوری که اهمیت آن همواره به صورت گستردهای از سوی نظریه پردازان مختلف علوم سیاسی و اجتماعی تاکید می گردد. این مقاله با هدف بررسی میزان اعتماد و چگونگی ارتباط آن با مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه هرمزگان صورت گرفته است. جامعه ی آماری این پژوهش، مشتمل بر کلیه ی دانشجویان دانشگاه هرمزگان در سال تحصیلی 93-92 است که تعداد 250 نفر از آنها براساس روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، توام با روش تصادفی انتخاب شده اند. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. برای بررسی اعتبار و قابلیت اعتماد پرسشنامه از اعتبار محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این مطالعه، نظریه ی پاتنام در حوزه ی اعتماد و مشارکت اجتماعی به عنوان چهارچوب نظری تحقیق انتخاب و داده ها با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان در حد متوسط بوده و رابطه ی آن با اعتماد اجتماعی، مثبت و مستقیم است. همچنین نتایج به دست آمده از مدل رگرسیونی چند متغیره ی تحقیق، نشان می دهد که 27 درصد از تغییرات متغیر وابسته با متغیر مستقل پژوهش (اعتماد اجتماعی) تبین و پیش بینی میشود. نتیجه ی نهایی پژوهش این است که در تبین مشارکت اجتماعی دانشجویان، سهم اعتماد به مسئولین دانشگاه بیش از دیگر متغیرها بوده و اعتماد به اساتید کمترین تاثیر را داشته است.
خلاصه ماشینی:
در واقــع ، در تحقیــق حاضــر تــلاش می شــود بــه ایــن پرســش اساســی پاســخ داده شــود کــه تأثیــر اعتمــاد اجتماعــی بــر میــزان مشــارکت اجتماعــی چگونــه می باشــد؟ مروری بر پژوهش های پیشین در حـوزه ی اعتمـاد و مشـارکت اجتماعـی پژوهش هـای زیـادی صـورت گرفتـه اسـت .
علی پـور و همـکاران (١٣٨٨) نیــز در پــی دســتیابی بــه رابطــه ی بیــن اعتمــاد و مشــارکت اجتماعــی در شــهر تهـران ، بـه ایـن نتیجـه دسـت یافتنـد کـه بیـن اعتمـاد اجتماعـی در سـه شـکل متفـاوت آن (اعتمــاد بین شــخصی ، اعتمــاد تعمیم یافتــه و نهــادی ١) و مشــارکت اجتماعــی ســازمان یافته رابطــه ی معنــاداری هســت و متغیــر اعتمــاد تعمیم یافتــه بهتریــن پیش بینی کننــده بــرای مشـارکت اجتماعـی اسـت .
Uslaner& Brown اســتفاده از برخــی شــاخص ها و روش هــای تحقیقــات پیشــین و نیــز اســتفاده از برخــی چارچوب هـای نظـری آن تحقیقـات ، مشـارکت اجتماعـی دانشـجویان در دو بعـد روحیـه ی مشـارکتی و رفتـار مشـارکتی بـا اعتمـاد اجتماعـی ، بـا تأکیـد بـر اعتمـاد بـه دانشـجویان ، اسـاتید و مسـئولین دانشـگاه از دیـدگاه خـاص دانشـجویان پرداختـه شـده اسـت و ارزیابـی دانشــجویان از مشــارکت در عرصه هــای نهــادی قابــل توجــه قــرار گرفتــه اســت .
همچنیــن از دیگــر نتایــج تحقیــق ، ایــن اســت کــه بیــن اعتمــاد نهــادی و تعمیم یافتــه بــا مشـارکت ذهنـی رابطـه ی معنـی داری وجـود نـدارد، در حالـی کـه بیـن اعتمـاد بین شـخصی و روحیــه ی مشــارکتی رابطــه مثبــت و معنــی داری هســت .