چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با عنوان طراحی و تبیین الگوی توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاری ایران بخشی از یک گزارش پژوهشی است که درصدد سنجش اثرات مستقیم و غیرمستقیم برنامههای توسعه صادرات-که توسط دولت وضع میشود- و عوامل محیطی درونی و بیرونی بر عملکرد صادراتی بنگاههای صادرکننده است.
روش: در این پژوهش برای شناسایی و تبین الگوی توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاری از رویکرد ترکیبی – اکتشافی استفاده شد. پس از مصاحبه عمیق با ۱۴ نفر از خبرگان صادرات در مناطق آزاد تجاری و بهکارگیری فن تحلیل محتوا کیفی و استفاده از فنون کدگذاری باز و محوری، عوامل اصلی و فرعی موثر بر توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاری به همراه عوامل و شاخصهای مربوط به هرکدام از آنها استخراج گردید. سپس پرسشنامه از لحاظ روایی و پایایی از طریق تکنیکهای آماری مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه نهایی در اختیار ۲۱۰ بنگاه اقتصادی فعال در این مناطق قرار گرفت. مدل نهایی توسط نرمافزار LISREL8.54 مورد سنجش قرار گرفت.
یافتهها: از مدل پیشنهادی تحقیق 79شاخص در ۸ عامل فرعی و ۲ عامل اصلی برای توسعه صادرات استخراج و گزارش گردید. لذا محقق به یک الگوی نظری آزمون شده- با ویژگیهای جامع بومی – دستیافت. در این مدل به عواملی ازجمله ویژگیهای محیط خرد، ویژگیهای محیط کلان، ساختار صادراتی مناطق آزاد تجاری، منابع، قابلیتهای سازمانی، قابلیتها و شایستگیهای مدیریت، استراتژی رقابتی و استراتژیهای بازاریابی صادراتی ، ارزش صادراتی، رشد حجم صادراتی و سهم بازار صادراتی در دو عامل اصلی محیط و شرکت توجه شده است.
This article entitled" A Study to Design and Explain Export Development Model in Iran`s free Zones " is apart of a research report aimed at assessing the direct and indirect effects of export-development programs, imposed by the government, as well asinternal and external environmental factors on the exporting performance of exporter firms.
Explanatory-mixed method approach was employed to identify and explainExport Development Model in Iran`s Free Zones. We extracted the main and secondary factors affecting the export development and related indicators after conducting in-depth interviews with 14 Free zone experts,using qualitative content analysis, applying open and axial coding techniques. Statistical techniques were administered to confirm the reliability and validity of the questionnaire. The final questionnaire was distributed among 210 active economic firms in Free zones. Lisrel 8.54 was employed to evaluate the final model.
In the proposed model, we managed to extract 79 indicators (2 main factors and 8 secondary factors) for the export development. Therefore, the authors obtained a tested theoretical modelwith comprehensive nativecharacteristics. In this model, some indicators were taken into account such as micro-environmental characteristics, macro-environmentcharacteristics, FZ export structure, resources, organizational capabilities, managerial capabilities and competencies, competitive strategy, and export marketing strategy,Export value, growth of export volume and export market share within two main factors (environment and company).
خلاصه ماشینی:
در مرحله انجام روش کمی با استفاده از پیمایش کتبی ، و این موضوع که واحد تحلیل ، مدیران و کارشناسان شرکت های تولیدکننده در نظر گرفته شده است ، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان تمام تولیدکنندگانی می شود که در سال های اخیر به امر صادرات از طریق مناطق آزاد تجاری مشغول بوده و در سال ١٣٩٣ نیز در این زمینه فعال بوده اند و تعدادشان به ٤٥٠ شرکت می رسد.
یکی از عوامل اصلی مؤثر بر توسعه صادرات بنگاه های صادرکننده دانش صادراتی بوده که جهت افزایش دانش نیروی انسانی ، به عنوان یکی از ابعاد این عامل پیشنهاد می شود مدیران شرکت های صادرکننده ، در وهله اول فرآیند استخدام و گزینش کارمندان خود را براساس علم افراد انجام داده و افرادی را استخدام کنند.
T. Cavusgil (2006); quot;The Infuence of Internal and External Firm Factors on International Product Adaptation Strategy and Export Performance: A Three-country Comparisonquot;, Journal of Business Research, no.
Collins-Dodd (2004); quot;Impact of Export Promotion Programs on Firm Competencies, Strategies and Performance: The Case of Canadian High-technology SMEsquot;, International Marketing Review, no.
Kotabe (2001); quot;The Effect of Export Assistance Program Usage on Export Performance: A Contingency Explanationquot;, Journal of International Marketing, no.
S. Katsikeas (1996); quot;The Export Development Process: An Integrative Review of Empirical Modelsquot;, Journal of International Business Studies, pp.
Theodosiou (2011); quot;National Export-promotion Programs as Drivers of Organizational Resources and Capabilities: Effects on Strategy, Competitive Advantage, and Performancequot;, Journal of International Marketing, no.