چکیده:
این مقاله به تجزیه و تحلیل میزان تاثیر عوامل موثر بر ماندگاری صادرات صنایع لاستیک و پلاستیک (کدهای آیسیک 2511،2519 و2520) با استفاده از مدل ماندگاری زمانی گسسته پرداخته و برای برآورد مدل، دو دسته عوامل موثر در سطح کلان کشوری و در سطح خرد کالایی شناسایی شده است. براساس نتایج، برخورداری کشور صادرکننده از منابع نفت و گاز، عضویت مشترک کشور صادرکننده و واردکننده در موافقتنامه های همگرایی منطقه ای، فاصله جغرافیایی کم تر و نزدیکی سطح توسعه یافتگی دو کشور، تاثیر زیادی بر ماندگاری صادرات دارد. ضمن این که تنوع بازاری و کالایی از موثرترین عوامل افزایش احتمال ماندگاری صادرات است. افزون بر این، تنوع بازاری برای کل صنایع لاستیک و پلاستیک و تنوع کالایی به طور خاص برای صنایع پلاستیکی با اهمیت تر است. همچنین، افزایش پیچیدگی سبد صادراتی و ارزش بالاتر صادرات اولیه نیز اثر مثبتی بر ماندگاری صادرات دارد. در پایان، به منظور افزایش ماندگاری صادرات صنایع لاستیک و پلاستیک ایران توصیه می شود ضمن تمرکز بر صادرات کالاهای دارای مزیت نسبی، نسبت به انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد یا ترجیحی دوجانبه با کشورهای پاکستان، عراق و کشورهای منطقه آسیای میانه اقدام شود.
خلاصه ماشینی:
به پشتوانه منابع عظیم نفت و گاز به عنوان خوراک اصلی مجتمع های پتروشیمی کشور، در سال های اخیر سهم صادرات محصولات پتروشیمی از صادرات غیرنفتی همواره بین ٢٥ تا٤٠ درصد بوده است ، اما به دلیل عدم توجه کافی به توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ، ایران در تقسیم کار بین المللی پتروشیمی جهان ، به عنوان تأمین کننده مواد اولیه و خام مورد نیاز صنایع تکمیلی کشورهای دیگر قرار می گیرد.
نتایج برآوردها حاکی است که متغیرهای ارزش اولیه صادرات ، تنوع بازاری ، تنوع کالایی ، عضویت مشترک کشورهای صادرکننده و واردکننده در یک موافقتنامه همگرایی منطقه ای ، سطح پیچیدگی کالاهای صادراتی و برخورداری از منابع نفت یا گاز کشورهای صادرکننده بزرگ تر از یک و اثر مثبت بر افزایش احتمال ماندگاری دارند و همچنین ، ضرایب سایر متغیرهای توضیحی مانند فاصله جغرافیایی ، تفاوت درآمد سرانه کشور صادرکننده و واردکننده ، قدرت اقتصادی کشور صادرکننده و قدرت اقتصادی کشور واردکننده کوچک تر از یک و اثر منفی بر احتمال ماندگاری دارند (جدول ٢).
نتایج مقاله نشان می دهد قدرت اقتصادی بالاتر برخی کشورهای صادرکننده محصولات صنایع لاستیک و پلاستیک (مانند امریکا، آلمان و چین ) عامل مؤثری برای افزایش احتمال ماندگاری صادرات این کشورها محسوب نمی شود و چه بسا صادرات کشورهای صادرکننده با اقتصادهای کوچک تر مانند ترکیه ، تایلند، عربستان سعودی و ایران ماندگارتر باشد.
J. Prusa (2006a); quot;Product Diferentiation and Duration of US Import Tradequot;, Journal of International Economics, no.
J. Prusa (2011); quot;The Role of Extensive and Intensive Margins and Export Growthquot;, Journal of Development Economics, no.
Gandoy (2015); quot;Export Survival in Global Value Chainsquot;, The World Economy, vol.
(2010); quot;Stability of Production Networks in Eas Asia:Duration and Survival of Tradequot;, Japan and the World Economy, pp.