چکیده:
آرایه های بدیع زیورهایی هستند که سخن را آراسته و فهم کلام را آسان تر و زبان عادی را به زبان هنری نزدیکتر میسازند. کاربست این آرایه ها در کلام از شاخصه های توانمندی گوینده است. سخنان گهربار ائمه(ع) که سرشار از بلاغت، فصاحت و انواع مسائل فنی و ادبی است متاثر از آشنایی با قرآن و علم الهی از منظر ادبی وبلاغی در درجه بالایی قرار دارد و دریایی از علوم ادبی وبلاغی است. این بزرگواران با به کارگیری صنایع بدیعی تاثیر کلام خویش را دوچندان کرده اند. نکته قابل توجه این که خطابه عربی بیشتر در زمینه بررسی آرایه های بیانی مورد توجه پژوهشگران بوده وکمتر از منظر آرایه های بدیعی مورد پژوهش قرار گرفته است. دراین پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی آرایه های بدیعی(معنوی) در کلام امام سجاد(ع)وامام رضا(ع) به ارزیابی و شناخت عناصر زیبایی شناسی معنوی و تاثیرآن ها درکلام این دو بزرگوار پرداخته ایم.
Spiritual figures of speech are ornaments that decorate the speech and bring the ordinary language closer to the figurative language. They make understanding of the word easy، too. Employing them in the speech indicates the capabilities of the speaker. The eloquent words of the Imams (P.B.U.H.)، which are full of rhetoric، eloquence، and various technical and literary issues، are influenced by the familiarity with the Quran and
the divine knowledge. Their words are at a high level from the literary and rhetorical point of view and are considered as a sea of literary and rhetorical sciences. The Great Imams (P.B.U.H.) have multiplied the effects of their words with the use of spiritual figures. It is noteworthy that the Arabic speech has been mostly examined from the perspective of rhetorical figures، and there has been little research conducted from the
perspective of spiritual figures of speech. This research، using descriptive and analytic approaches، investigated the spiritual figures of speech in the words of Imam Sajjad (P.B.U.H.) and Imam Reza (P.B.U.H.) and assessed and recognized the elements of spiritual aesthetics and their effects in the words of these greats.