چکیده:
امروزه بازیهای رایانهای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبدیل شدهاند؛ تفریحی که انسانهای بیشماری را ساعتها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود میکند و آرزوهای دستنیافتنی هر یک از آنها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت میکند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تامل است. همین امر توجه پژوهشگران این حوزه را به میزان مصرف بازیها بهویژه در میان گروههای سنی کودکان و نوجوانان و نگرش آنان نسبت به بازیهای رایانهای برانگیخته است که مقاله حاضر نیز به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است. این مطالعه در بین افراد 7 تا 40 سال کشور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انجام شده است. یافتهها، حاکی از آشنایی 6/ 79 درصد افراد با بازیهای رایانهای و ویدئویی و انجام این بازیها توسط 4/ 54 درصد آنها است. از بین ژانرهای مختلف، بازیهای ورزشی، اکشن و جنگی از بازیهای مورد علاقه بازیکنان بوده است. در مجموع نگرش 4/ 13 درصد از کل بازیکنان نمونه نسبت به بازیها مثبت، 8/ 68 درصد بینابین و 8/ 17 درصد نگرش منفیای نسبت به بازیهای رایانهای داشتند.
Today، computer games have become one of the most popular Entertainments in the world; A recreation that fascinate many people for hours beyond the real world and transforms the inaccessible hopes of each one into a virtual world. This kind of leisure time، considering its consequences، can be considered. This matter has attracted the attention of researchers in this field to the amount of game consumption، especially among the children and adolescents categories، and their attitude towards computer games. That this article has investigated different aspects of this topic. This study has been carried out among 7 to 40 years old people using multi-stage sampling method. The findings indicate that 79.6% of the people are familiar with computer games and video games، and 54.5% of them play games. Among the various genres، sports games، action and war have been the favorite games of the players. Overall، 13.4% of the total sample players had positive attitude toward games، 68.8% of the middle and 17.8% of them had negative attitude towards computer games.
خلاصه ماشینی:
در ايــران دهــه ٨٠ نيــز کــه بازيهــاي رايانــه اي شــيوع پيــدا کــرد مطالعاتــي بيـن گروه هـاي محـدود انجـام شـد امـا پژوهـش قابـل توجهـي در سـطح ملـي کـه وضعيـت ايـن بازيهـا و نگـرش نسـبت بـه آنهـا را مـورد بررسـي قـرار دهـد بـه چشـم نميخـورد.
بـر هميـن اسـاس هـدف مطالعـه انجـام شـده ، بررســي ميــزان شــيوع بازيهــاي رايانــه اي در ايــران و ســنجش نگــرش گروه هــاي مختلــف سـني نسـبت بـه بازيهـاي رايانـه اي بـوده اسـت کـه در راسـتاي ايـن هـدف ، سـعي شـد بـه ايـن سـؤالات پاسـخ داده شـودکـه ميـزان انجـام بازيهـاي رايانـه اي در ايـران چقـدر اسـت ؟ و نگـرش گروه هـاي مـورد مطالعـه نسـبت بـه بازيهـاي رايانـه اي چيسـت و چـه تفاوتـي بيـن آنهــا وجــود دارد؟ همچنيــن بازيکنــان بازيهــاي رايانــه اي، چــه بازيهــا و ســبک هاي بــازي را انجــام ميدهنــد؟ شــناخت و بررســي علمــي وضعيــت موجــود پيرامــون بازيهــاي رايانــه اي، واکاوي ادبيـات نظـري و تجربـي موضـوع ، بررسـي نگـرش کنشـگران نسـبت بـه بازيهـاي رايانـه اي بــه منظــور بررســي ابعــاد آن و تدويــن سياســت ها و راهبردهــا، بــراي پژوهشــگران حــوزه اوقــات فراغــت ، ارتباطــات و جوانــان و نيــز سياســتگذاران فرهنگــي حائــز اهميــت وافــري اســت .
رابطه انجام بازيهاي رايانه اي و سن (به تصویر صفحه رجوع شود)داده هـاي توصيفـي جـدول فـوق ، حاکـي از نسـبت بيشـتر انجـام بـازي در دوگـروه سـني اول نسـبت بـه کل آنهـا در مقايسـه بـا ديگـر گروه هاي سـني يعنـي ٢٠ تا ۴٠ سـاله ها اسـت .
مقايسه ميانگين نگرش به بازيهاي رايانه اي در بين زنان و مردان (به تصویر صفحه رجوع شود)ميانگيـن نگـرش پاسـخگويان مـرد برابـر بـا ۴٩/٨٠ بيشـتر از ميانگيـن نگـرش زنـان بـه بازيهـاي رايانـه اي بـوده اسـت .