چکیده:
تحلیل پوششی داده، یکی از مهم ترین ابزار مدیریتی ارزیابی بهره وری می باشد. از سویی دیگر کارت امتیازی متوازن نیز یکی از شناخته شده ترین ابزار اجرایی مدیریتی محسوب می شود. مطالعات متعدد خارجی، پیرامون نگرش های خلاقانه صورت گرفته اند تا به اصلاح کارت امتیازی متعادل و روش های تحلیل پوششی داده بپردازند. این مطالعات عملکرد های خود را از طریق طراحی مدل های جدیدی در ترکیب با مدل های دیگر پیش بردند. هر چند مطالعات محدودی در راستای آزمودن ترکیب این دو روش و مقایسه نتایج به دست آمده انجام گرفته اند. در این مقاله روش کارت امتیازی متوازن با روش تحلیل پوششی داده ترکیب گشته و عملکرد جامع و سیستم بهره وری مدیریت برای شرکت های صنعتی و فرآیند های آنان، بررسی گشته است.
خلاصه ماشینی:
جدول 1- توسعه کارت امتیازی متوازن نسل سوم نسل دوم نسل اول کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم مدیریت استراتژیک کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم مدیریت کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم مدیریت اجرایی تفکر نسل سوم توسعه یافته در اواخر دهه 1990 در مورد اجرای استراتژیک سیستماتیک، روش مند و ترکیب پروسه برنامه ریزی و بودجه با کارت امتیازی متوازن نقش اصلی کارت امتیازی متوازن از ارزیابی عملکرد به حمایت و اجرای استراتژی اولین نسل کارت امتیازی متوازن که نگرشی قابل فهم را برای عملکرد های تجاری به وجود آورد و ارزیابی چند بعدی نتایج را برحسب ترکیب شاخص های مالی و غیر مالی تبیین کرد المان جدید: مقصد یابی یکی از شاخص های برنامه ریزی است که در آن سازمان تمایل دارد خواسته های خود را در یک افق زمانی خاص ببیند کارت امتیازی متوازن بر اهداف استراتژیک تاکید دارد نه اهداف مقیاسی و ارزیابی چهار بعد مالی، مشتری، کسب و کار داخلی فرآیند ها، آموزش و رشد ویژگی های کلیدی عبارتند از: اهداف استراتژیک، نقشه استراتژیک، اساس توسعه سناریو ها و تحلیل چه و اگر اجرای جزیی نقشه های استراتژیک اهداف منسجم ما بین ابعاد و روابط کلیدی شاخص های مربوط به این اهداف تاکید بر ارزیابی های هر بعد جزء جدید ابتکارات پروژه طراحی شده اند که به سازمان برای دست یابی به عملکرد هدف قرار خود کمک کنند مدل علت و معلولی آن چه می خواهید به دست بیاورید (اهداف) و چگونگب بیان (ارزیابی ها) و سطح خواسته ها (هدف) و آن چه اجرا را دست خوش تغییر می کند را توضیح می دهد در توصیف استراتژی و تغییر عملکرد ضعیفی دارد عقب گرد برنامه ها 3- تحلیل پوششی داده تحلیل پوششی داده یکی از نگرش های "داده گرا" جدید است که برای سنجش بهره وری واحد های تصمیم گیرنده از آن استفاده می شود چرا که این نگرش می تواند ورودی ها را به خروجی ها تبدیل گرداند.