چکیده:
این مقاله در پی آن است که خوانش پل ریکور، فیلسوف فرانسوی، از مفهوم میمسیس را، که در زمره مهمترین و بحثانگیزترین مفاهیم در تاریخ فلسفه هنر است، بررسی و تحلیل کند و به این پرسش اصلی پاسخ دهد که چگونه ریکور با آغازیدن از مفهوم ارسطویی میمسیس و با عطف نظر به مفاهیم همبسته با آن، یعنی موتوس و پراکسیس، دامنه دلالت این مفهوم را میگسترد و میمسیس را در نسبتی متقابل و بارآور با مفاهیم زمان و روایت قرار میدهد و معنای تازهای به عمل روایتگری میبخشد. بر این اساس، نشان داده خواهد شد که کار فلسفی ریکور در باب روایت، میتواند شیوهای نو برای اندیشیدن به این نسبت در پرتو پدیدارشناسی و هرمنوتیک فراهم کند.
این نوشتار، بر پایه روشی توصیفی-تحلیلی در دو بخش سامان یافته است. در بخش نخست، عناصر مهم شبکه مفهومیای که بافتار بحث ریکور درباره میمسیس را شکل میدهد، یعنی میمسیس ارسطویی، فهم روایی و زمان آگوستینی، برشمرده و تحلیل میشوند، و در بخش دوم آنچه ریکور از میمسیس مد نظر دارد در قالب سه دقیقه1 آن، یعنی میمسیس 1، میمسیس 2 و میمسیس 3، تشریح میگردد. در این میان، نشان خواهیم داد که این میمسیسهای سهگانه به ترتیب ناظر به پیشاپیکربندی، پیکربندی و بازپیکربندی حیطه عمل اند، و تلقی ریکور از میمسیس میتواند از طریق نسبتی که بین مفهوم ارسطویی میمسیس و مفاهیم پدیدارشناسانه زمان، زمانمندی و عمل برقرار میسازد، دلالتهای تازهای به این مفاهیم ببخشد.
This essay tries to discuss and analyse Paul Ricoeur’s reading of mimesis، which is among the most important and most discussed concepts in the history of philosophy of art، and to show how، beginning with Aristotelian concept of mimesis and attending to its associate concepts، i.e. mythos and praxis، he expands its field of significance and puts it in a reciprocal and enriching relation with the concepts of time and narrative and gives new meanings to the act of narration. Accordingly، it will be shown that Ricoeur’s work on the narrative can provide a new way to think this relation in the light of phenomenology and hermeneutics.
This essay، based on the descriptiveanalytical method، is divided in two parts. In the first part، the significant elements of the conceptual network which forms the context of Ricoeur’s discussion of mimesis، namely Aristotelian mimesis، narrative understanding and Augustinian notion of time، are considered and analysed، and in the second part، what Ricoeur means by mimesis and its threefold moments، mimesis1، mimesis2 and mimesis3، is elaborated. It will be shown that these three moments of mimesis are correspondent to threefold concepts of prefiguration، configuration and refiguration، and Ricoeur’s conception of mimesis can give new significations to the Aristotelian concept of mimesis and phenomenological concepts of time، temporality and act by linking them.