چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله شناختی - رفتاری در کاهش اضطراب امتحان و کمرویی در دانش آموزان بود روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری شامل کلمه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر - خرم آباد در سال تحصیلی 96
1395 می باشد که از میان آنها تعداد 30 نفر ( 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) ، به عنوان حجم نمونه و به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای به طریق تصادفی انتخاب گردید ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه های TAQ . ساراسون( 1960 ) و SQ چمک و باس (1983) بود داده ها
با استفاده از روش های آمار توصمفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی ( تحلیل کوواریانس چندمتغیرة) تحلیل شدند نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مداخله درمان شناختی-رفتاری باعث کاهش اضطراب امتحان و کمرویی در دانش آموزان شد بنابراین، توجه به اهمیت مداخله شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب امتحان و کمرویی در دانش آموزان یکی از ضرورت های پژوهش محسوب می شود و برگزاری دوره هایی در این زمینه توصیه می شود
The current study is done with the purpose of studying the effectiveness of behavioral-cognitive intervention training in decreasing the students test anxiety and shyness. The present study was a pre-test-post-test qasi-experimental method with with a controlled group. Statistical population included all secondary school students of Khorramabad city who were studying in the educational year 95-96. Sample of this study was composed of 30 students who were selected with multi-stage random sampling method, and were placed in two experimental groups and control groups (each consisted of 15 persons). Research tools included test anxiety questionnaire (TAQ) Sarason (1960) and shyness questionnaire (SQ) Cheek & Buss (1983). Data using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance) were analyzed. Research results show that cognitive-behavioral intervention training decreases Test anxiety and Shyness in students (F-72/63, P<0/001). So pay attention to importance cognitive-behavioral intervention due to the decrease it causes in students Test anxiety and Shyness is of an importance and holding courses in this area is recommended.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مداخله شناختي- رفتاري در کاهش اضطراب امتحان و کمرويي دانش آموزان Effectiveness of cognitive-behavioral intervention training in decreasing the Students test anxiety and Shyness حسن علي ويسکرمي * Hassan Ali Veiskarami حميده اداوي ** Hamideh Adavi زينب آزادبخت *** Zeinab Azadbakht ليلا اميريان **** Leila Amairian چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش مداخله Abstract شناختي- رفتاري در کاهش اضطراب امتحان و کمرويي در The current study is done with the purpose ofstudying the effectiveness of behavioral-دانش آموزان بود.
(٠٠٠١>P ,٧٢٦٣-F)students importance cognitive-behavioral intervention کمرويي در دانش آموزان يکي از ضرورت هاي پژوهش due to the decrease it causes in students Testمحسوب ميشود و برگزاري دوره هايي در اين زمينه توصيه anxiety and Shyness is of an importance andholding courses in this area is recommended.
Key Word: cognitive-behavioral therapy, Test واژه هاي کليدي: اضطراب امتحان ، درمان شناختي - رفتاري، کمرويي anxiety, Shyness ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * نويسنده مسئول : استاديار گروه روانشناسي .
يکي از روش هاي سودمند براي کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان ، درمان شناختي-رفتاري است .
چون در رويکرد شناختي-رفتاري تأکيد 1- cognitive- beheavioral therapy بر بالا بردن شناخت و تغيير باورهاي منفي و غلط است ، به نظر ميرسد که بتوان از اين رويکرد براي کاهش کمرويي استفاده کرد.
براي اين منظور هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي درمان شناختي-رفتاري بر اضطراب امتحان و کمرويي دانش آموزان است .
The effect of Cognitive behavioral therapy on the shyness of primary school children, Journal of Educational Psychology, 3, 1, 15-29.