چکیده:
آنچه در معنادرمانی به عنوان رکن و پایه در نظر گرفته می شود، بحث معنا و هدف مند بودن در زندگی است که در حوزه دین نیز مطرح است و بر جهت گیری مذهبی و به دنبال آن آرامش روانی نوجوان اثرگذار است. پژوهش حاضر با هدف شناخت اثربخشی معنی درمانی گروهی بر جهت گیری مذهبی و سلامت روان نوجوانان ناسازگار انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر ناسازگار در مدارس مقطع متوسطه شهر کرمان که به دلیل عدم سازگاری در مدارس توسط مشاوران مدارس به مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش ارجاع داده شده بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش 30 دانش آموز پسر ناسازگار از بود که با استفاده از مقیاس سازگاری دانش آموزان دبیرستانی 30 نفر نخست انتخاب، و به عنوان دانش آموز ناسازگار تشخیص داده شدند. گروه نمونه از نظر بهره هوشی و پیشرفت تحصیلی همتا شدند. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل، هر کدام 15 نفر قرار گرفتند. به گروه آزمایشی کارگاه آموزش معنی درمانی در 10 جلسه 90 دقیقه ای ارائه شد و گروه کنترل برنامه ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش به مقیاس های جهت گیری مذهبی و سلامت روان پاسخ دادند. داده ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش معنی درمانی گروهی تأثیر معناداری بر جهت گیری مذهبی و سلامت روان دانش آموزان داشته است (01/0P
Abstract
What in logo therapy is considered as a pillar is meaning and purposeful of life. The same phenomenon exists in religion too and it affects the religious orientation and consequently mental relaxation of adolescences. This study investigated the effectiveness of group logo therapy on religious orientation and mental health in maladjusted adolescents. The statistical population of this study was maladaptive male students in secondary schools of Kerman who were referred to the counseling center of the Department of Education due to lack of compatibility in schools. During academic year of 1395-96 the number is 140 people. The sample was 30 male maladjusted students from the mentioned population . The initial 30 students were selected and recognized as maladjusted students using the adjustment inventory of high school students (AISS) . Sample group had been matched with a view to academic achievement and IQ coefficient. They were randomly divided in two groups (15 students in experimental and 15 students in control group). The experimental group received philosophical logo therapy training schedule in ten meetings (every meeting about 90 minutes) and control group received no intervention. Pretest and post-test were an inventory including religious orientation and mental health (BioPSSI) scales. For the data analysis, mean, standard deviation and analysis of covariance was used. The results showed that group logo therapy training have a significant effect on religious orientation and mental health in maladjusted students (P<0/01). Group logo therapy, with an emphasis on structures such as finding personal meaning in life and the meaning of suffering and the use of unique techniques and tasks given to subjects, is an effective way to influence religious orientation and subsequently mental health of adolescents.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي معنيدرماني گروهي بر جهت گيري مذهبي و سلامت روان نوجوانان ناسازگار The effectiveness group logo therapy on religious orientation and mental health in maladjustment adolescences سيدرضا جارچي * Seyed Reza Jarchi حمدالله حبيبي ** Hamdollah Habibi وحيد منظري توکلي *** Vahid Manzari Tavakoli وجيهه السادات هاشميزاده **** Vajihesadat Hashemizadeh چکيده Abstract آنچه در معنادرماني به عنوان رکن و پايه در نظر گرفته مي شود، بحث What in logo therapy is considered as a pillar is meaning andمعنا و هدف مند بودن در زندگي است که در حوزه دين نيز مطرح است purposeful of life.
نتايج نشان داد آموزش معنيدرماني results showed that group logo therapy training have asignificant effect on religious orientation and mental health in گروهي تأثير معناداري بر جهت گيري مذهبي و سلامت روان دانش Group logo therapy, with an .
معنيدرماني با تأکيد بر سازه هايي چون emphasis on structures such as finding personal meaning in lifeand the meaning of suffering and the use of unique techniques يافتن معناي شخصي در زندگي و معناي رنج و نيز تکليف هايي که در and tasks given to subjects, is an effective way to influenceآن به مراجع داده ميشود، شيوه مؤثري در جهت اثرگذاري بر جهت – religious orientation and subsequently mental health of گيري مذهبي و به دنبال آن سلامت رواني افراد نوجوان است .
روش با توجه به اينکه اين پژوهش به بررسي اثربخشي معنيدرماني گروهي بر جهت گيري مذهبي و سلامت روان نوجوانان ناسازگار ميپردازد و با در نظر گرفتن انتخاب تصادفي افراد، طرح از نوع آزمايشي پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است .