چکیده:
در سالهای اخیر، کارآفرینی به یک موضوع مهم در تحقیقات علوم اجتماعی تبدیل شده است و به رابطه بین شخصیت و کارآفرینی، مجددا توجه جدی شده است. در پژوهش حاضر بر اساس نظریه رفتار برنامهریزیشده، نقش عوامل انگیزشی (نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درکشده) و شخصیت کارآفرینانه (نیمرخ پنج عامل بزرگ شخصیت) در شکلگیری و توسعه قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بررسی شد. در این پژوهش، شخصیت کارآفرینانه به صورت یک متغیر دوربرد با مدل نظریه رفتار برنامهریزیشده تلفیق شد. جامعه آماری، دانشجویان کارشناسی کشاورزی سال آخر در چهار دانشگاه غرب کشور بود (1450N=) که از این میان بر اساس جدول بارتلت و همکاران، تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامهای ساختارمند، گردآوری شد. نتایج حاصل از مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که دو متغیر انگیزشی یعنی نگرش و کنترل رفتاری درکشده بر قصد کارآفرینانه، تاثیر مثبت و معناداری دارند (p<0/01)،در حالی که
تاثیر هنجارهای ذهنی معنی دار نبود. همچنین نیمرخ شخصیتی کارآفرینانه با نگرش (p<0/05)و کنترل رفتاری درک شده، رابطه مثبت و معنی داری داشت (p<0/01).نتایج همچنین نشان داد که اثرات نیمرخ شخصیتی بر قصد کارآفرینانه از طریق دو عامل مجاورتر (یعنی نگرش و کنترل رفتاری) منتقل می شوند
(اثرات واسطه ای).به طور کلی، نتایج پژوهش بر اهمّیت دیدگاه شخصیتی در تحقیقات کارآفرینی تاکید مجدّد دارد و از این ایده حمایت می کند که اثرات شخصیت بر پیامدهای کارآفرینانه، بیشتر از طریق عوامل مجاورتر
منتقل می شوند.
In recent years the topic of entrepreneurship has become a major focus in the social sciences، with renewed interest in the links between personality and entrepreneurship. Drawing on the Theory of Planned Behavior، we investigated the role of motivational factors (i.e.، attitudes toward entrepreneurship، subjective norms and perceived behavioral control) and entrepreneurial personality (Big Five profile) in shaping entrepreneurial intentions. Focusing on agricultural students’ entrepreneurial intentions، we investigated entrepreneurial personality as a distal variable in the TPB model. The statistical population of this research consisted of 1450 senior agricultural students at four public universities in the west of Iran (N=1450). According to a table developed by Bartlett et al.، a sample of 300 students was chosen through random stratified sampling method. Data was collected using a questionnaire survey. The results of structural equation modelling indicated that entrepreneurial intentions were predicted by attitude towards entrepreneurship and perceived behavioral control (P<0.01). Moreover، entrepreneurial personality profile was positively related to attitude towards entrepreneurship (P<0.05) and perceived behavioral control (P<0.01). Findings of structural equation modeling further revealed indirect effects via attitude towards entrepreneurship and perceived behavioral control (i.e.، mediation effects). The results highlight the importance of personality approach in entrepreneurship research and support the idea that personality effects on entrepreneurial outcomes are mediated by more proximal factors such as perceived behavioral control.
خلاصه ماشینی:
[1] Shane [2] Audretsch [3] Hisrich et al [4] Obschonka et al [5] Bruton et al [6] Entrepreneurial Intentions [7] Nabi & Linan [8] Bonnett & Furnham [9] Shaver & Scott [10] Crant [11] Koh [12] Krueger et al [13] Gartner [14] Cognitive models [15] Proximal constructs [16] Theory of planned behavior [17] Schlaegel & Koenig [18] Ajzen [19] Baum & Locke [20] Distal factors [21] Krueger & Carsrud [22] Behavioral Intentions [23] Kolvereid & Isakson [24] Kautonen et al [25] Attitudes [26] Subjective Norms [27] Perceived Behavioral Control [28] Bandura [29] Controllability [30] Linan et al [31] Iakovleva et al [32] Linan & Chen [33] Karimi et al [34] Exogenous factors [35] Fishbein & Ajzen [36] Inner oriented [37] Goethner et al [38] Zhao et al [39] Fini et al [40] Luthje & Franke [41] Shaver & Scott [42] Trait approach [43] Baum et al [44] Rauch & Frese [45] Mediating relationships [46] Goldberg [47] Zhao & Seibert [48] Neuroticism [49] Extraversion [50] Openness [51] Agreeableness [52] Conscientiousness [53] Brandstatter [54] Magnusson [55] entrepreneurial personality profile [56] Schmitt-Rodermund [57] Bartlett et al [58] Hair et al [59] Ten-Item Personality Inventory [60] Gosling et al [61] NEO Five-Factor Inventory [62] Big-Five Inventory [63] Atari & Yaghoubirad [64] Structural equation modeling [65] Variance Inflation Factors (VIFs) [66] Average Variance Extracted [67] Common Method Variance [68] Kelloway [69] Interest development [70] Fairlie & Holleran [71] Roberts & Del Vecchio [72] Srivatsava et al [73] De Feyter et al [74] Podsakoff et al مراجع کریمی، س.