چکیده:
هدف از این مطالعه، مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسهای در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری و دانشآموزان عادی بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 80 دانشآموز پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای و همتاسازی از میان دانشآموزان مدارس راهنمایی پسرانه اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس ادراک از خود، مقیاس روابط مدرسهای، آزمون هوشی ریون، آزمونهای محققساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان داد میانگین نمرات روابط مدرسهای در دانشآموزان عادی بیشتر از دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری است(05/0>P). همچنین، نتایج نشان میدهد که میانگین نمرات ادراک از خود و مولفههای آن (شایستگی تحصیلی، مقبولیت اجتماعی، صلاحیت ورزشی، سلوک رفتاری، ظاهر فیزیکی و ارزش کلی خود) در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری، پایینتر از دانشآموزان عادی است (0/05>P). این یافتهها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای برای دانشآموزان استثنایی دارد.هدف از این مطالعه، مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسهای در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری و دانشآموزان عادی بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 80 دانشآموز پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای و همتاسازی از میان دانشآموزان مدارس راهنمایی پسرانه اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس ادراک از خود، مقیاس روابط مدرسهای، آزمون هوشی ریون، آزمونهای محققساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان داد میانگین نمرات روابط مدرسهای در دانشآموزان عادی بیشتر از دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری است(05/0>P). همچنین، نتایج نشان میدهد که میانگین نمرات ادراک از خود و مولفههای آن (شایستگی تحصیلی، مقبولیت اجتماعی، صلاحیت ورزشی، سلوک رفتاری، ظاهر فیزیکی و ارزش کلی خود) در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری، پایینتر از دانشآموزان عادی است (05/0>P). این یافتهها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای برای دانشآموزان استثنایی دارد.
The purpose of the present research was to make a comparison on self- perception and School relationships between students with specific learning disorders and normal students. Samples of this research included 80 second grade guidance school students who were selected using the multi- staged and cluster-random method in city of Ardabil. In order to gather data self-concept scale، school Relations Scale، Revens Intelligence Test، and the author self-composed tests for reading، writing and math evaluation were used. The results of MANCOVA، indicated that School Relations Mean scores were higher in normal students than students with learning disorder (p<0/05). Also، results showed that self-perception and its components’smean scores (academic competence، social acceptance، sports competency، behavioral conduct، physical appearance and their overall value) was lower in students with learning disorder than normal students (p<0/05). These findings have important implications in educating and consulting services for students.
خلاصه ماشینی:
[1]Schiff etal [2] Paul & Fine [3] American Psychiatric Association (APA) [4] Desoete etal [5] Davis & Broitman [6] Szucs & Goswami [7] Szucs etal [8] James [9] Nam etal [10] Brouwer [11] Bauminger & Kimhi-Kind [12] Estell etal [13] Auerbach etal [14] Klassen & Lynch [15] Silver etal [16] Strein [17] Olivier & Steenkamp [18] Sideridis [19] Heath & Ross [20] Bouffard & Couture [21] Botsas & Padeliadu [22] Andreassi [23] Clever [24] Ji [25] Matsumoto [26] Jopling [27] Winne etal [28] Chovam etal [29] Chapman [30] Bear etal [31] Hanter etal [32] Ceyhan [33] Harrison etal [34] Yang etal [35] Wenz-Gross & Siperstien [36] Davis & Broitman [37] Al-Yago & Mikulincer [38] Merrell etal [39] Grolnick [40] Stanley etal [41] Sobornie [42] Tollefson [43] Heath & Wiener [44] Raven [45] self-concept [46] Harter [47] Clark etal [48] Shaffer [49] Baird etal [50] Bembenutty [51] Short [52] Meyer [53] Heyman [54] Bear & Minke [55] Hagborg [56] Wang & Holcombe [57] Freilich & Shechtman مراجع ابوالقاسمی، ع.
Social Support, Social Skills, and Educational-Setting and their Relation to the Perceived Self-Concept of Children with Learning, A Thesis Submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State University in partial fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science Disabilities.
Motivational, and Affective Differences Among Normally Achieving, Learning Disabled, and Developmentally Handicapped Students:, How Much do They Affect School Achievement?, Journal of Clinical Child Psychology,21, (3), 229-239.
Differences in depression and self-esteem reported by learning disabled and behavior disordered middle school student, Journal of adolescence, 20, 219-222.