چکیده:
پژوهش حاضر بر اساس رویکرد نقشگرای نظامند هلیدی به بررسی کاربرد فعل در نوشتار فارسیآموزان خارجی پرداخته است. جامعهی آماری این پژوهش را فارسیآموزان مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدهد. روش جمعآوری دادهها به صورت میدانی و با روش نمونهگیری تصادفی است. جمعآوری اطلاعات از طریق آزمون و انشا صورت گرفته است. دادههای مربوط به درک از طریق آزمونها و دادههای مربوط به تولید از طریق انشا (نوشتار) جمع آوری شدهاند. براساس رویکرد نقشگرا، فرایند، در قالب فعل تجلی مییابد. بنابراین ابتدا، به منظور اطمینان از درک فارسی آموزان از هر نوع فرایند، با در نظر گرفتن مهارتهای زبانی آنها در تمامی سطوح، آزمون هایی تنها در ارتباط با معنی فعل در سه مرحله طراحی و برگزار شد. پس از آن با بررسی فرایندها در انشای این فارسی آموزان این نتیجه حاصل شد که فرایند مادی و رابطهای، بیشترین میزان کاربرد را در هر سه سطح در نوشتار فارسیآموزان به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه این است که فرایندهای مادی و رابطه ای حدود 70 درصد فرایندها را شامل می شود.
خلاصه ماشینی:
البته پس از بررسي منابعي همچون کتاب واژگان پايه در کودکان دبستاني نعمت زاده (١٣٩٠)، کتاب هاي بخوانيم اول تا سوم دبستان که رسميترين منبع زبان آموزي کودک محسوب ميشود و کتاب هاي آزفاي قبول (١٣٩٤) کتاب فارسي بياموزيم و منابع آزفاي ديگري همچون ثمره (١٣٧٢)، صفار مقدم (١٣٩١) و ضياء حسيني (١٣٨٥) اين کار انجام شد.
٦. معلوم شدن ، فرآيند مادي و معلوم بودن ، فرآيند وجودي و گاهي رابطه اي در نظر گرفته شده است .
٧. (روشن به معني معلوم ) روشن شدن ، فرآيند مادي و روشن کردن ، فرآيند کلامي و روشن بودن ، فرآيند وجودي در نظر گرفته شده است .
٨. داير کردن /شدن ، فرآيند مادي و داير بودن ، فرآيند وجودي در نظر گرفته شده است .
نااميد کردن ، فرآيند مادي و گاهي کلامي و نااميد شدن ، فرآيند ذهني در نظر گرفته شده است .
٩. متوجه کردن ، فرآيند مادي و گاهي کلامي و متوجه شدن ، فرآيند ذهني در نظر گرفته شده است .
متعجب کردن ، فرآيند مادي و گاهي کلامي و متعجب شدن ، فرآيند ذهني در نظر گرفته شده است .
٣. باز کردن /شدن ، فرآيند مادي و باز بودن ، فرآيند رابطه اي در نظر گرفته شده است .
خوشحال /شاد کردن ، فرآيند مادي و خوشحال شدن /بودن ، فرآيند ذهني در نظر گرفته شده است .
٢. ناراحت /غمگين کردن ، فرآيند مادي و گاهي کلامي و ناراحت شدن /بودن ، فرآيند ذهني در نظر گرفته شده است .