چکیده:
انگیزش از جمله عواملی است که میتواند در فرایند زبانآموزی، نقشی مؤثر و قابل بررسی داشته باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین جهتگیریهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی عربیزبانان در یادگیری زبان فارسی بهعنوان زبان دوم پرداخته است. نمونهی آماری پژوهش شامل 64 فارسیآموز از مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی مقیاس جهتگیریهای انگیزشی زبان نولز و همکاران (2000) و میانگین نمرات آزمونهای چهار مهارت زبانی (خواندن، شنیدن، نگارش، و مکالمه) میباشد. پس از تکمیل پرسشنامهها توسط فارسیآموزان، دادههای به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج پژوهش نشان داد که در یادگیری فارسی بهعنوان زبان دوم، بین انگیزش درونی و مؤلفههای آن با پیشرفت تحصیلی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین بیانگیزشی و پیشرفت تحصیلی، رابطهی منفی و معنادار وجود دارد، اما بین انگیزش بیرونی و پیشرفت تحصیلی رابطهی معناداری مشاهده نشد. علاوه بر این، نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که عامل انگیزش درونی بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی فارسیآموزان عربیزبان غیرایرانی دارد. نتایج پژوهش حاضر گویای اهمیت و تأکید بر افزایش انگیزش درونی فارسیآموزان در کلاسهای درس و نیز در منابع آموزشی میباشد که این به نوبهی خود پیشرفت تحصیلی فارسیآموزان را نیز به همراه خواهد داشت.
Motivation is one of the factors which can have effective and verifiable role in learning process. Hence, this study examines the relationship between Motivational Orientations and academic achievement of Arab learners in learning Persian as a Second Language. 64 learners of Persian Language were selected from Persian Language Center of Imam Khomeini International University in Qazvin as statistical sample.
The data collecting tools were Language Learning Orientation Scale by Noels and et al. (2000) and the Grade Point Average of learners in four language skills (reading, listening, writing and speaking). The learners responded to questionnaire and then data from questionnaire were analyzed by statistical tests. The results showed that in learning Farsi -as a second language, there is a significant positive relationship between intrinsic motivation and academic achievement. There was also a significant negative relationship between amotivation and academic achievement, but there was no significant relationship between extrinsic motivation and academic achievement. Also, the results of multivariate regression analysis showed that intrinsic motivation has the biggest role in predicting academic achievement of these learners. The results of this study show the importance of Persian language learners' intrinsic motivation in classrooms and educational resources, and this in turn will lead to the academic achievement of the Persian learners.
خلاصه ماشینی:
پس از تکميل پرسش نامه ها توسط فارسيآموزان ، داده هاي به دست آمده با استفاده از آزمون هاي آماري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نتايج پژوهش نشان داد که در يادگيري فارسي به عنوان زبان دوم ، بين انگيزش دروني و مؤلفه هاي آن با پيشرفت تحصيلي رابطه ي مثبت و معناداري وجود دارد.
٢. پيشينه ي پژوهش هاي انگيزشي در شيخ الاسلامي و خير (١٣٨٦) در پژوهش خود، ارتباط بين جهت گيريهاي انگيزشي، شامل وضعيت بيانگيزشي، انگيزش بيروني، دروني و يادگيري زبان انگليسي به عنوان يک زبان خارجي را مورد بررسي قرار دادند.
از ديگر يافته هاي اين پژوهش آن بود که بين جهت گيري بيانگيزشي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس زبان انگليسي رابطه ي منفي و معنادار وجود دارد.
٥. تحليل داده ها به منظور بررسي ارتباط بين انگيزش هاي دروني و بيروني و بيانگيزشي با پيشرفت تحصيلي فارسي به عنوان زبان دوم در ميان فارسيآموزان ، داده هاي حاصل با استفاده از نرم افزار اس پياس اس و تحليل هاي آماري ضريب همبستگي، تحليل واريانس و رگرسيون مورد بررسي قرار گرفته است .
اين جدول بيانگر اين است که بين انگيزش بيروني و مؤلفه هاي آن با پيشرفت تحصيلي در زمينه ي يادگيري زبان فارسي به عنوان زبان دوم رابطه ي معناداري وجود دارد.
در اين خصوص ، نتايج پژوهش نشان داد که بين پيشرفت تحصيلي عربيزبانان در يادگيري فارسي به عنوان زبان دوم و انگيزش دروني، همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد.