چکیده:
زمینه و هدف: با توجه به عمق تاثیرگذاری رسانه ها بر افکار عمومی به ویژه در مورد اتفاقات اجتماعی و سیاسی مانند انتخابات و همچنین تلاش گسترده رسانه های خارجی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشورمان در زمان انتخابات، پژوهش حاضر در پی شناخت نحوه پرداخت رسانه فارسی بی بی سی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 است.
روش تحقیق: این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی محتوای اخبار شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی و سایت این شبکه بررسی کرده است و تعداد 30 خبر و تحلیل تلویزیونی و 60 خبر و تحلیل از وب سایت را با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و موردبررسی و تحلیل قرار داده است.
یافته های تحقیق: نتایج نشان دهنده آن است که بی بی سی فارسی در تلاش برای ایجاد و تثبیت دوقطبی خودساخته حول محور ولایت است. این رسانه با تسری این دوقطبی به نامزدهای ریاست جمهوری و بازنمایی منفی ولایت فقیه، ضمن «دیگری سازی» از چهره نظام جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب، نامزدهایی را که متصل به جریان انقلاب می داند، در تقابل با منافع مردم بازنمایی نموده است. از سوی دیگر، درصدد آن بوده است تا با بازنمایی مثبت از نامزد نزدیک تر به لیبرالیسم و اندیشه غربی، وی را به عنوان «خودی» معرفی نماید.
خلاصه ماشینی:
تحليل محتواي برنامه هاي شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان پيرامون موضوع انتخابات رياست جمهوري سال ١٣٩٦ (مطالعۀ موردي سايت و شبکۀ بي بي سي فارسي )١ محمد ميرزايي ٢ چکيده زمينه و هدف : با توجه به عمق تأثيرگذاري رسانه ها بر افکار عمومي به ويژه در مورد اتفاقات اجتماعي و سياسي مانند انتخابات و همچنين تلاش گستردة رسانه هاي خارجي براي تأثيرگذاري بر افکار عمومي کشورمان در زمان انتخابات ، پژوهش حاضر در پي شناخت نحوة پرداخت رسانۀ فارسي بي بي سي به موضوع انتخابات رياست جمهوري سال ١٣٩٦ است .
انتخابات رياست جمهوري به عنوان جدي ترين عرصۀ رقابت سياسي و برجسته ترين جنبه هاي مردم سالاري ديني در جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه از ديدرس اين رسانه ها دور نبوده و همواره تلاش داشته اند با برجسته سازي ، جنگ رواني و القاي سياست هاي مطلوب خود، نحوة حضور مردم در اين عرصه را تحت تأثير خود قرار دهند.
القاي اين موضوع که زمان جانشيني رهبر جمهوري اسلامي ، بسيار نزديک است و انگاره سازي منفي پيرامون آن ، اين ديدگاه را تقويت مي کند که بي بي سي فارسي در قالب پوشش اخبار انتخابات رياست جمهوري در حال ساخت و پرداخت افکار عمومي جامعه ، براي دوران تغيير رهبري است و يکي از مهم ترين اهداف درازمدت خود را اثرگذاري بر انتخاب رهبري آينده قرار داده است .