چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، آگاهی از دیدگاه کاربران دربارة چگونگی سازماندهی (دستهبندی) اطلاعات در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران (IALW) از نظر میزان همخوان بودن دستهبندی اطلاعات با منطق کاربران به منظور شناسایی دستهبندی مناسب و همخوان با منطق آنهاست.جامعه و روش بررسی: جامعة پژوهش حاضر را دو گروه وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای برتر ایران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدهد. رویکرد پژوهش حاضر، ترکیبی (کمّی و کیفی) است و برای گردآوری دادهها از سه شیوة مکاشفهای، مرتبسازی کارتها و مصاحبه نیمهساختار یافته، استفاده شده است. یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان میدهد سازماندهی اطلاعات موجود در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران در نیمی از موارد از منطق کاربران پیروی نمیکند؛ به این معنا که محل قرارگیری اقلام با منطق کاربران همخوان نیست، به طوری که آنها در پیدا کردن اقلام از وبسایت با مشکل مواجه میشوند. مصاحبه با 8 نفر از آزمودنیها نیز این یافتهها را تایید کرد. در پایان، با استفاده از روش مرتبسازی کارتها، چگونگی سازماندهی منطقی اقلام توسط کاربران شناسایی و براساس آن الگوی پیشنهادی برای سازماندهی اقلام اطلاعاتی وبسایتها ارائه شد. نتایج: ارائه الگوی پیشنهادی برای سازماندهی اطلاعات در IALW مطابق با درک کاربران.
Purpose: The aim of this research was to investigate users’ perception about information organization (or arrangment) in Iranian univedrsity Library Websites. We evluated information organization' compatibility with users’ logic.
Method: Our population، in one hand، were Iran’s top academic library websites and، on the other hand، higher education students at Ferdowsi Mashhad University. Mixed method was used in this research including heuristic، cards sorting، and semi-structured interviews.
Findings: Findings showed that information organization in Iran’s academic library websites did not follow users’ logic in half of the cases; it means that users had faced difficulties when they wanted to locate their required information items. It was approved by interview with 8 students. Finally، logical organization of information items was defined by users through cards sorting and then suggested pattern was presented for organizing information items on these websites.
Results: We suggest a model for information organizing in university libraries according to users' logic
خلاصه ماشینی:
بنابراین، انتظار میرود سازماندهی اطلاعات موجود در وبسایتها بر اساس یک نظم منطقی و با توجه به فهم و درک کاربران صورت گرفته باشد، اما بررسیهای اولیه (مانند Jeng, 2006؛Kuchi, 2006 ؛ فتاحی و حسنزاده، 1383) در چندین وبسایت کتابخانههای دانشگاهی، نشان داده است طراحان وبسایتها به نیازهای کاربران در دستهبندی مرتبط با آن نیازها توجه کافی نکردهاند.
استفاده از هر یک از این روشها، به نوع آیتم بستگی دارد و هر یک از آنها تأثیر متفاوتی بر عملکرد کاربران دارد، طوری که برخی از شیوههای سازماندهی (منطقی، بر اساس بسامد استفاده، الفبایی) منجر به عملکرد سریعتر کاربران و برخی از شیوهها (تصادفی 1 ) به عملکرد کندتر کاربران در یافتن آیتم مورد نظر میانجامد (1987 Somberg, ; Card, 1982).
تجزیه و تحلیل دادهها و ارائه نتایج پرسش اول: از دیدگاه کاربران، تا چه میزان سازماندهی مقولههای اطلاعاتی در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران از نظم منطقی و کافی برخوردار است؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش،20 آیتم اطلاعاتی به صورت تصادفی از وبسایتهای مورد نظر انتخاب شد (از هر وبسایت دو آیتم) و در قالب پرسشنامه در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت.
User perceptual mechanisms in the search of computer command menus, CHI '82 proceedings of the 1982 conference on human factors in computing systems.
The hotbox: Efficient access to a large number of menu-items, CHI '82 proceedings of the 1982 conference on human factors in computing systems.