چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، ترسیم نقشه دانش کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان است.
روش: روش این پژوهش توصیفی است و جامعه آماری آن را 67 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه اصفهان تشکیل می دهند. به دلیل کوچک بودن حجم جامعه، از روش سرشماری، برای گردآوری داده ها از پرسشنامه و چک لیست محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل داده ها از الگوهای رتبه های شغلی و ترسیم نقشه دانش، استفاده شد.
یافته ها و نتایج: میزان دانش کتابداران در زمینه های مجموعه سازی، فهرست نویسی و رده بندی، ثبت و آماده سازی منابع، امانت، مرجع، مهارت های ارتباطی، مدیریت، فناوری اطلاعات، ساختمان و تجهیزات کتابخانه، و اخلاق کتابداری در سطح مطلوبی قرار دارند. کتابداران در حوزه های مجموعه سازی، فهرست نویسی، ثبت و آماده سازی، امانت، مرجع، آموزش و اطلاع رسانی، مهارت های ارتباطی، فناوری اطلاعات، و اخلاق حرفه ای دارای تیم خبره هستند. نیاز های تخصصی کتابداران شامل فناوری اطلاعات، نمایه سازی، چکیده نویسی، علم سنجی، مباحث روز کتابداری، مدیریت، آموزش و اطلاع رسانی و ساختمان و تجهیزات است.
خلاصه ماشینی:
یافتهها و نتایج: میزان دانش کتابداران در زمینههای مجموعهسازی، فهرستنویسی و ردهبندی، ثبت و آمادهسازی منابع، امانت، مرجع، مهارتهای ارتباطی، مدیریت، فناوری اطلاعات، ساختمان و تجهیزات کتابخانه، و اخلاق کتابداری در سطح مطلوبی قرار دارند.
ب) ترسیم نقشههای دانش کتابداران بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، دانش و مهارت کتابداران مطابق شکلهای 2 تا 5 ترسیم میشود: دانش و مهارتهای مرتبط با مجموعهسازی و مدیریت <رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> دانش و مهارتهای مرتبط با سازماندهی مواد <رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> دانش و مهارتهای مرتبط با اشاعۀ اطلاعات <رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> دانش و مهارتهای جانبی و مکمل <رجوع شود به تصویر صفحه> ج) تجزیه و تحلیل سؤالهای پژوهش سؤال اول پژوهش: تا چه حد کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان از دانش و مهارتهای تخصصی کتابداری و اطلاعرسانی برخوردار هستند؟ دادههای پژوهش نشان میدهد دانش و مهارتهای تخصصی کتابداران در زمینههای مجموعهسازی، فهرستنویسی و ردهبندی، ثبت و آمادهسازی منابع، امانت، مرجع، مهارتهای ارتباطی، مدیریت، فناوری اطلاعات، ساختمان و تجهیزات کتابخانه، اخلاق کتابداری در سطح مطلوبی قرار دارد و در زمینههای نمایهسازی، چکیدهنویسی، آموزش </رجوع شود به تصویر صفحه> و اطلاعرسانی، و علمسنجی در سطح مطلوبی نیست .
نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان میدهد میزان دانش و مهارتهای تخصصی کتابداران در زمینههای مجموعهسازی، فهرستنویسی و ردهبندی، ثبت و آمادهسازی منابع، امانت، مرجع، مهارتهای ارتباطی، مدیریت، فناوری اطلاعات، ساختمان و تجهیزات کتابخانه و اخلاق کتابداری در سطح مطلوبی قرار دارند و در زمینههای نمایهسازی، چکیدهنویسی، آموزش و اطلاعرسانی و علمسنجی، پایینتر از سطح مطلوب هستند.