چکیده:
هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل و موانع جذب مخاطب در کتابخانه آستان قدس رضوی در راستای دست یافتن به رویکردی راهبردی در خصوص برطرف کردن موانع و تقویت عوامل جذب مخاطب از سوی مدیران سازمانی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی است و با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته انجام گرفته است. دو پرسش نامه برای این پژوهش تهیه شد که یک پرسش نامه بر اساس عوامل جذب مخاطب با 23 سوال طراحی شد و در اختیار مراجعان کتابخانه آستان قدس رضوی قرار گرفت. پرسش نامه دوم نیز بر اساس موانع جذب مخاطب با 23 سوال طراحی گردید و در اختیار کارشناسان و متخصصان کتابخانه قرار داده شد. جامعه آماری در این پژوهش شامل 385 نفر از مراجعان بود که بر اساس فرمول کوکران با توجه به تعداد مراجعان کتابخانه انتخاب شدند.تعداد 20 نفر از کارکنان کارشناس و متخصص کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری spss تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: بر پایه بررسی های انجام شده، از میان 23 عامل موثر در جذب مخاطب، «وابستگی به حرم مطهر امام رضا»؟ع؟ (52/14%) و «امنیت روحی و روانی مراجعان» (46/14) بیش ترین عامل و «ارائه خدمات مشاوره مطالعاتی و پژوهشی» (96/7%) به عنوان کم ترین عامل جذب مخاطب به کتابخانه شناسایی شد. همچنین عامل «شلوغی و ازدحام تالارها» (67/16%) بیش ترین و عامل «دریافت هزینه ثبت نام کتابخانه» (89/5) به عنوان پایین ترین موانع تاثیرگذار در مراجعه مخاطبان به کتابخانه شناسایی شدند. با انجام این پژوهش، عوامل و موانع جذب کتابخانه آستان قدس رضوی مشخص و رتبه بندی شد که نتایج آن می تواند برای سایر کتابخانه های عمومی سودمند باشد.
اصالت و ارزش: این پژوهش اولین تلاشی است که به صورت اساسی به موضوع عوامل و موانع جذب از دیدگاه مخاطبان و متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی پرداخته است و با استفاده از دسته بندی هدفمند که شامل ایمنی و امنیت، اعتبار کتابخانه، ساختمان کتابخانه، تسهیلات و خدمات کتابخانه است مولفه های جذب مخاطب استخراج شده است و تفکیک مخاطبان به عضو و غیرعضو (مهمان) جنبه نوینی در بررسی مسئله جذب مخاطبان به کتابخانه است.
خلاصه ماشینی:
php?id=51545 (تاریخ بازیابی: 1394/10/20) Table of Contents A Study of the Relationship between the Social Intelligence and Job Performance of AQR Library Managers Sahar Anbaraki, Abd al-Rasoul Jowkar, Saeed Ebrahimi 2 Factors influencing users’ attraction to the libraries of Astan Quds Razavi based on customer-focused marketing model "4 C’s" from the viewpoint of librarians Anahita Bavakhani 3 An Investigation In To the Intellectual Capitals (Human, Structural and Customer) at the Organization of Libraries, Museums and Documents Centr of Astan Quds Razavi Fatemeh Mirsoleymani, Mohammad Reza Esmaeeli givi, Fatemeh Fahimnia 4 Composition of Journals’ Editorial Board Members as an indicator of the Interdisciplinarity: The Case of Iranian Journals in Social Sciences and Humanities.
Mohammad Amin Erfanmanesh, Marzieh Morovati, Sepideh Irani 5 A Survey on the Roll of Social Networks on Scientific Exchanges (Case study: Master's Maryam Mirzaei, Saleh Rahimi, Mahmoud Moradi 6 Analysis of factors and obstacles to to attracting audiences (research at Central Library Astan Qods Razavi) Abbas Marjani, Maryam Zebardast, Atie Baghestani Tajali 7 Abstracts of the Articles A Study of the Relationship between the Social Intelligence and Job Performance of AQR Library Managers Sahar Anbaraki, Abd al-Rasoul Jowkar, Saeed Ebrahimi Purpose: This research investigates the role of trust on the willingness of sharing knowledge in scientific virtual communities through studying online scientific social networks.
Keywords: Trust, Knowledge sharing, scientific virtual communities, online scientific social network, researchers, Shiraz University, Persian Gulf University An Investigation In To the Intellectual Capitals (Human, Structural and Customer) at the Organization of Libraries, Museums and Documents Centr of Astan Quds Razavi Fatemeh Mirsoleymani, Mohammad Reza Esmaeeli givi, Fatemeh Fahimnia Purpose: This study aimed to analyze the cost-benefit of preservation and maintenance of print and electronic collection (resources) in libraries and information centers.