چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه های ترفیع و ترویج خدمات در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و نقش آنها در آشنایی مراجعان با خدمات این کتابخانه انجام شد.
روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی و پرسش نامه محقق ساخته بود. این پژوهش دارای دو جامعه آماری بود؛ یکی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و وب سایت آن و دیگری، مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بودند. با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، حجم نمونه تعیین شد (180 نفر) و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی اعضای نمونه انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل داده ها با کمک نرم افزار اس پی اس اس صورت گرفت که در سطح توصیفی از جدول های توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون کولوموگروف-اسمیرنف و آزمون تی یک نمونه ای، استفاده شد.
یافته ها: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیشتر از شیوه های سنتی در مقایسه با شیوه های الکترونیکی استفاده می کند. در کل، این کتابخانه بیش از 50% کل شیوه های شناسایی شده ترفیع و ترویج خدمات را استفاده می کند. نقش شیوه های سنتی ترفیع و ترویج خدمات در آشنایی پاسخگویان با کتابخانه و خدمات آن بیش از حد متوسط و در مورد شیوه های الکترونیکی در حد متوسط بود.
اصالت/ارزش: این پژوهش از پژوهش های معدود در حوزه کتابخانه هاست که منحصرا به آمیخته ترفیع و ترویج خدمات و آن هم از دیدگاه مراجعان کتابخانه می پردازد. یافته های این پژوهش می تواند به مسئولان این کتابخانه در جهت آشناسازی هرچه بیشتر مراجعان با خدمات گسترده آن و به تبع آن استفاده بیشتر از این کتابخانه و در نهایت رسیدن به جایگاه واقعی آن کمک کند
خلاصه ماشینی:
بیشتر این پژوهشها به همۀ آمیختههای بازاریابی توجه کردهاند (مانند کیم و پارک<FootNote No="173" Text=" Kim &amp;amp; Park"/>، 2006؛ کائور و رانی<FootNote No="174" Text=" Kaur &amp;amp; Rani"/>، 2008؛ سیدیکه، منشی و محمود<FootNote No="175" Text=" Siddike, Munshi &amp;amp; Mahmud"/>، 2013؛ هوآ، سی، ژانگ و زینگ<FootNote No="176" Text=" Hua, Si, Zhuang &amp;amp; Xing"/>، 2015؛ فرخاری، 1392؛ جلیلپور و فرجپهلو، 1392؛ گرجی، جعفری و رشیدیتبار، 1394) اما تعداد کمی از پژوهشها فقط به آمیخته ترفیع و ترویج پرداختهاند.
pdf Table of Contents Manuscript transcription in Khanqahs (Sufis’ centers) by reference to the manuscripts in Iranian libraries Habibollah Azimi 2 Social Tagging Systems: An Overview of Structure and Functions Tahereh Jokar – Mortaza Kokabi 3 Assessing the Quality of English-language Journals Published by University of Tehran based on Indexing Criteria in International Citation Databases Niloofar Solhjoo - Alireza Noruzi 4 Information Ecology of Subject Categories of knowledge and Information Science (KIS) Atefeh Zarei – Fahime Babolhavaeji 5 Comparison of Effective and Non-Effective Icons in the Searching Module Concerning Familiarity and Meaningfulness in Azarakhsh, Simorgh and Nika Digital Libraries Mahdieh Mirzabegi – Sanaz Rahrovani – Javadh Abbaspur 6 The role of promotion techniques in clients' familiarity with services of Central Library of Astan-Quds-Razavi Mohammadreza Nooshi – Masoome Tajafari – Mohsen Nowkarizi 7 Abstracts of the Articles Manuscript transcription in Khanqahs (Sufis’ centers) by reference to the manuscripts in Iranian libraries By: Dr. Habibollah Azimi - (Faculty member Of National Library) Purpose: Khānqāhs were of main learning and meditating centers for Sufis in Islam.