چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان رضایتمندی کاربران از خدمات اطلاعاتی (حضوری و غیرحضوری) بخش نسخ خطی کتابخانه های ملی، مجلس، آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صورت گرفته است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته با معیارهای کلی رضایت از فناوری های اطلاعاتی، رضایت از نظام های بازیابی اطلاعات استفاده شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد از نظر «تسهیلات دسترسی به مجموعه کتابخانه از راه دور» کتابخانه مجلس شورای اسلامی با میانگین 9/62 در رتبه اول؛ از نظر «میزان رضایت از وب سایت کتابخانه» کتابخانه آستان قدس رضوی با میانگین 0/3 ؛ از نظر «میزان رضایتمندی از نظر امکانات جستجو و دریافت اطلاعات» کتابخانه آستان قدس رضوی با میانگین 1/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی از فناوری سخت افزاری» کتابخانه مجلس با میانگین 3/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی کاربران از منابع مرجع موجود در بخش نسخ خطی» کتابخانه آستان قدس رضوی با میانگین 2/3 و از نظر «رضایت از خدمات ارائه شده از سوی کتابداران» کتابخانه آستان قدس رضوی با میانگین ۸/۲ در رتبه اول قرار دارد. همچنین یافته ها نشان داد که از نظر «میزان رضایت از بازیابی سنتی و الکترونیکی» بین کتابخانه های مورد بررسی اختلاف معناداری وجود ندارد و کاربران به صورت نسبی از این موارد رضایت دارند. در رضایت از شبکه های ارتباطی، بین کتابخانه های مورد بررسی اختلاف معناداری وجود دارد. کتابخانه مجلس شورای اسلامی با میانگین 9/69 و انحراف معیار 6/32، بیشترین میزان رضایتمندی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با میانگین 9/21 و انحراف معیار 1/29، کمترین میزان رضایتمندی را به خود اختصاص داده اند.
خلاصه ماشینی:
بررسی رضایتمندی کاربران از خدمات بخش نسخ خطی کتابخانههای ملی، مجلس، آستانقدسرضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران فاطمه رستمی<FootNote No="11" Text=" دانش آموخته کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم fatemerostami68@gmail.
com"/> چکیده هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی میزان رضایتمندی کاربران از خدمات اطلاعاتی (حضوری و غیرحضوری) بخش نسخ خطی کتابخانههای ملی، مجلس، آستانقدسرضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صورت گرفته است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد از نظر «تسهیلات دسترسی به مجموعه کتابخانه از راه دور» کتابخانه مجلس شورای اسلامی با میانگین 9/62 در رتبه اول؛ از نظر «میزان رضایت از وبسایت کتابخانه» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 0/3 ؛ از نظر «میزان رضایتمندی از نظر امکانات جستجو و دریافت اطلاعات» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 1/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی از فناوری سختافزاری» کتابخانه مجلس با میانگین 3/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی کاربران از منابع مرجع موجود در بخش نسخ خطی» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 2/3 و از نظر «رضایت از خدمات ارائهشده از سوی کتابداران» کتابخانۀ آستانقدسرضوی با میانگین ۸/۲ در رتبۀ اول قرار دارد.
لذا با توجه به موارد گفته شده، کتابخانههای ملی، مجلس، آستانقدسرضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران انتخاب شدند و میزان رضایتمندی کاربران از خدمات اطلاعاتی (حضوری و غیرحضوری) ارائه شده در بخش نسخ خطی این کتابخانهها واکاوی شد.
علاوه بر این، موارد زیر را میتوان به عنوان هدفهای فرعی این پژوهش قلمداد کرد: _ تعیین میزان رضایتمندی کاربران از فناوریهای اطلاعاتی و خدمات سختافزاری بهکارگرفته شده در بخش نسخ خطی در کتابخانههای مورد بررسی.
اما جستجوها نشان داد دربارۀ میزان رضایتمندی کاربران از بخش نسخ خطی کتابخانهها، تاکنون پژوهش خاصی صورت نگرفته است، اما دربارۀ نسخههای خطی پژوهشهای متعددی انجام شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود: «امیری و دیگران» (1390) در پژوهشی وضعیت مجموعههای نسخههای خطی و چاپ سنگی مراکز فرهنگی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور را بررسی کردند.