چکیده:
هم کنش معماری و زمینه یکی از موضوع های اصلی در حوزه معماری و طراحی شهری است. این مبحث از اندیشه ورزی در دوران باستان درباره قرارگیری بناها در ارتباط با بناهای مجاور سرچشمه می گیرد. در زمینه های با ارزش می توان با استفاده از خوانش متن تاریخی، فرهنگی و اجتماعی مورد نظر به طرحی ارزش مند و متناسب با زمینه فرهنگی و تاریخی آن دست یافت. در این پژوهش در قسمت نخست مفهوم زمینه و هم چنین روش های طراحی چون زمینه گرایی، منطقه گرایی و گونه شناسی که واکنشی مستقیم به بستر طراحی هستند شرح داده می شود. در قسمت دوم با انتخاب بناهایی از میدان مشق تهران که دارای ساختمان های مهم دولتی و حکومتی از دوره های پیشین معماری گذشته شهر تهران به خصوص دوره پهلوی اول است، سعی در شناسایی رهیافت معماران آن دوره نسبت به زمینه و هم چنین میزان تآثیرپذیری زمینه گذشته در این ساختمان ها داریم. تفاوت میان برخورد با زمینه در نزد معماران دوره پهلوی اول با معمارهای هم دوره خود در غرب (شیوه بین الملل)، پرسش این پژوهش است. در این مطالعه از ترکیب روش تحلیلی-تطبیقی و روش مطالعه بر روی نمونه های موردی استفاده شده است. در قسمت اول پژوهش، بازشناسی نظریه ها و صورت بندی چارچوب نظری با رجوع به منابع دست اول و پایه، منابع دست دوم و اسناد تاریخی موجود انجام گرفته و در قسمت دوم که پژوهش بر روی نمونه های موردی تاریخی انجام می شود، اطلاعات مورد نیاز از طریق مشاهده و تحقیقات میدانی جمع آوری اطلاعات شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که برخورد معماران پهلوی اول با زمینه، متفاوت با معماران هم دوره خود در غرب است. بااینکه بناهای مورد بررسی دارای کارکرد جدید بوده اند اما هنوز ردپایی از معماری گذشته ایران، در تزیین ها و یا حتی در فرم هایی از این بناها دیده می شود.
The relationship between Architecrure and previous context is one of the most important issues of architecture and city designing. This discussion from the thoughts of ancient ages about buildings’ placement rooted from placement of buildings related to the adjacent ones. In the valued issues، through the review of history، culture and society، a valuableand suitable architectural design of aimed area according to the cultural and historical backgrounds could be done. In this research، and at the first part، we aim to define the context and design approaches like contextualism، regionalism and typology that had the dirrect reaction with design bed. At the second part، via choosing of buildings from Mashgh Square of Tehran، which have the important governmental buildings from previous times of Tehran، especially First Pahlavi era، we try to recognize architects’ approach towards context and the extend of influences of past on these buliding at that time. The diffrences between first Pahlavi era and western contemporary architects (international style) about the context is the question of this research. In this research، the methodology is the combination of Analytical-Adaptive method and study on case studies. At the first part، basic and first class refrences، and historical and second-class documents are analyzed. At the second part، the research would be done on case precedents، through the field study، photography and collecting data. Results reveal that attitude of arcitects of first pahlavi era towards context، is different with contemporary western architects. Although reviewed buildings had new approaches، but still footprints from Iranian past architecture could be traced in decoration or even seen at some forms of these buildings.