چکیده:
زمان، منبع کمیابی است که تنها مدت کوتاهی در اختیار انسان است و میتواند فرصت موفقیت و اثرگذاری را فراهم کند. با وجود این، برای همهی افراد ارزش یکسانی ندارد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با ارزش زمان در بین شهروندان یزد انجام شد. جامعهی آماری تحقیق، شامل کلیهی شهروندان بالای 15 سال شهر یزد بوده که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که از روایی و پایایی آن با شیوهی صوری و سازهای مورد تأیید قرار گرفت. برای نمونهگیری از روش تصادفی از نوع خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. نتایج نشان داد بین تحصیلات، خاستگاه اجتماعی، شغل، انگیزهی پیشرفت، جهانگرایی، جامعهپذیری، دینداری و سرمایهی اجتماعی با میزان ارزش زمان رابطهی معنیداری وجود دارد. متغیرهای جامعهپذیری، انگیزهی پیشرفت و تحصیلات، در مدل رگرسیون گام به گام وارد شد و توانست 28 درصد از تغییرات میزان ارزش زمان را در نمونهی مورد مطالعه تبیین کند.
Time is one of thekey factors in achieving success and happiness thatdoesn’t have same value for all people; some people waste it as they will be alive for alive; and others who treasure time, compare it with gold and money. This scarce resource, which each second of that can provide opportunities to live, to be bright and influential, is only available for a short time. The present study aimed to assess factors associated with value of time among the citizens of Yazd. The samples consist of citizens of Yazd who were over 15 years old. 384 people were selected as samples through Cochran formula. The data collection instrument was a questionnaire that its validity and reliability evaluated by Construct validitymethod. Multi-stage cluster random sampling method used for sampling. Results showed that there was a significant relationship between genders, education, social origin, Occupation, need for achievement, universality, socialization, religiosity, social capital with the value of time. However, the relationship between age, family income and modernism withvalue of time was not significant. Socialization, achievement and education entered in stepwise regression model as Independent variables and explained 28 percent of value of time variance.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بین تحصیلات، خاستگاه اجتماعی، شغل ، انگیزهی پیشرفت ، جهانگرایی، جامعه پذیری، دینداری و سرمایه ی اجتماعی با میزان ارزش زمان رابطه ی معنیداری وجود دارد.
مسأله ی پژوهش حاضر نیز از چالش و حساسیت خاصی در جامعه حکایت دارد و به دنبال پاسخ به این پرسش هاست ؛ ارزش زمان بین شهروندان شهر یزد چقدر است ؟ میزان ارزشی که شهروندان برای زمان قائل هستند با کدام عوامل اجتماعی و فرهنگی در ارتباط است ؟ 1 Stratton پیشینه پژوهش ارزش زمان از جمله متغیرهایی است که کمتر مورد توجه محققین جامعه شناسی قرار گرفته است .
فرضیه های پژوهش ١- بین متغیرهای زمینه ای (تحصیلات، خاستگاه اجتماعی و شغل ) با ارزش زمان رابطه وجود دارد.
نتایج جدول ٣ نشان میدهد (با توجه به سطح معنیداری ٠/٠٠٠) بین میزان ارزش زمان در افراد دارای خاستگاه روستایی و شهری تفاوت معناداری وجود دارد.
اطلاعات مندرج در جدول نشان میدهد با توجه به اینکه سطح معنیداری برابر با ٠/٠١٢ است ، همبستگی معنیداری بین جهانگرایی و ارزش زمان وجود دارد.
جهت سنجش رابطه بین جامعه پذیری و ارزش زمان با توجه به سطح سنجش متغیرها، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است .
نتایج آزمون همبستگی پیرسون (جدول ٥) گویای این است که با توجه به سطح معنیداری برابر٠/٠٠٠ بین دینداری و ارزش زمان همبستگی معنیداری وجود دارد.
جدول ٥ نشان میدهد با توجه به اینکه سطح معنیداری برابر با ٠/٠٤٠ بین سرمایه ی اجتماعی و ارزش زمان همبستگی معنیداری وجود دارد، در نتیجه فرضیه ی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت .