چکیده:
رهیافت مکتب انگلیسی یا نظریۀ جامعۀ بینالمللی بهدلیل آنکه همزمان هم بر مقولۀ قدرت و سیاست تأکید میورزد و هم بر حقوق و هنجارهای بینالمللی اهمیت میدهد، از جمله رویکردهای تلفیقیروابط بینالملل بهحساب میآید. این رهیافت به توصیف صرف نظام بینالملل اکتفا نمیکند و برای قاعدهمند شدن روابط میان دولتها، به ارائۀ دستورالعملهای اخلاقی و هنجاری نیز مبادرت میورزد. در این حوزۀ مطالعاتی، دو رویکرد سیاسی و حقوقی یعنی واقعگرایی و آرمانگرایی با هم ترکیب شدهاند تا تحلیل مناسب و درخور توجهی از آنچه در سیاست بینالملل در حال وقوع و جریان است، ارائه دهند. آنچه برای نظریهپردازان مکتب انگلیسی مهم مینماید، عدم گرایش کامل به سمت یکی از رویکردهای مزبور است. بهمنظور حفظ استقلال و عدم وابستگی به این دو جریان اصلی بود که در نهایت، نظریهپردازان مکتب انگلیسی به دو دستۀ پلورالیستها و سولیداریستها تقسیم شدند. تحقیق از نوع بنیادی بوده و روش مورد استفاده نیز تببینی است.
English school approach or theory of the international society due to its simultaneous emphasize on the issues of power and politics and on international the rights norms is one of the combinational approaches regarding international relations. This approach does not rely on describing the international system and provide moral and normative guidelines to regulate relations between states. In this field of research، two political and legal approaches of realism and idealism have been combined with each other to provide an appropriate analysis of what is happening in the international politics. What is important for English school theorists is lack of inclination towards one of these approaches. In order to preserve the integrity and independence of the two main streams that eventually، English school theorists were divided into two groups، pluralistic and Solidarism. This research is a fundamental one and method used in it was a eplanatory approach.
خلاصه ماشینی:
در واقع توصیف یا تبیین صرف آنچنان که در دستور کار واقع گرایان است ، دردی از جامعۀ بین المللی دوا نمیکند، بلکه کار نظریه پرداز روابط بین الملل که به منظور جلوگیری از جنگ و ایجاد شرایطی برای صلح دست به نظریه پردازی میزند، داوری در مورد مسائل بین المللی و ارائۀ یک سری دستورالعمل - های هنجاری و اخلاقی نیز است که باید آنها را برای واحدهای سیاسی تجویز کند.
از آنجا که هدف از طرح و ابداع واژه جامعۀ بین المللی از سوی نظریه پردازان مکتب انگلیسی، حفظ استقلال و عدم وابستگی از هر دو جریان اصلی روابط بین المللی یعنی نظریۀ واقع گرایی و آرمان گرایی بود، گروهی از نظریه پردازان و متفکران جامعۀ بین المللی مانند مارتین وایت و جان وینسنت درصدد تزریق و حاکمیت هنجارهایی برآمدند که هدلی بول در تجزیه وتحلیل های خود اهمیت چندانی برای آنها قائل نشده بود.
در واقع توصیف یا تبیین صرف آنچنان که در دستور کار واقع گرایان است ، دردی را از جامعۀ بین المللی دوا نمیکند، بلکه کار نظریه پرداز روابط بین الملل که به منظور جلوگیری از جنگ و ایجاد شرایطی برای صلح دست به نظریه پردازی می زند، داوری در مورد مسائل بین المللی و ارائۀ یک سری دستورالعمل های هنجاری و اخلاقی نیز است که باید آنها را برای واحدهای سیاسی تجویز کند.