چکیده:
زمینه و هدف: دانشآموزان کم توان ذهنی از جمله افرادی هستند که در توانایی حلمسئله اجتماعی ضعف دارند و در هنگام رویارویی با موقعیتهای اجتماعی با مشکلات بسیاری روبرو میشوند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه توانایی حلمسئله اجتماعی در دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی و دانش آموزان با تحول ذهنی بهنجار بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی ـ مقایسهای بود. حجم نمونه این پژوهش شامل 134 نفر (67 نفر دانشآموز کمتوانذهنی و 67 نفر دانشآموز بهنجار) بودند که آزمودنیهای کم توان ذهنی به روش در دسترس و آزمودنیهای با تحول ذهنی بهنجار با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای از مراکز آموزش عمومی و ویژه شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور سنجش میزان توانایی حلمسئله اجتماعی از نسخه تجدیدنظرشده سیاهه حلمسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی و بهنجار در نمره کل توانایی حلمسئله اجتماعی و خرده مقیاسهای آن تفاوت معنیداری وجود دارد (0/01>p)؛ بدین معنا که دانشآموزان کمتوانذهنی در نمره کل توانایی حلمسئله اجتماعی و خرده مقیاسهای آن ضعیفتر از دانشآموزان دختر با تحول ذهنی بهنجار بودند.
نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که کمتوانیذهنی افزون بر تاثیرگذاری منفی بر عملکرد شناختی، بر توانمندی اجتماعی نیز تاثیر میگذارد. بدین ترتیب، آموزش مهارتهای توانایی حلمسئله اجتماعی به افراد کمتوانذهنی در محیطهای گوناگون و همچنین توانمندسازی خانوادههای این افراد ضروری است.
Background and Purpose: Students with intellectual disabilities are among those who are weak
in the ability to cope with social problems and encounter many problems when confront with
social situations. The purpose of the present study was to compare the social problems solving
ability in girl students with intellectual disability and normally developing peers.
Method: The research method was causal-comparative study. The sample size of this study
included 134 subjects (67 students with intellectual disability and 67 normally developing
students) that subjects with intellectual disability were selected by convenience sampling method
and normally developing subjects were selected by multi-stage random sampling method from
public and special education centers. Social problem-solving inventory-revised (SPSI-R)
(D’Zurilla et al, 2002) was used to gather of data. The collected data were analyzed using
independent t-test and multivariate analysis of variance.
Results: The results showed that girl students with intellectual disability and normally
developing peers had a significant difference in the total score of social problem solving ability
and its subscales (P<0.01). This means that students with intellectual disability in the total score
of social problem solving and its subscales were weaker than normally developing peers.
Conclusion: Therefore, it can be concluded that intellectual disability, in addition to the negative
effect on cognitive function, also affects social development. Therefore, the teaching of the
ability to solve social problems to students with intellectual disabilities in different environments
as well as the empowerment of their families is necessary.