چکیده:
حضور گردشگران در هر کشوری بر الگوی زندگی افراد بومی تاثیر می گذارد. بازدیدکنندگان نیز تحت تاثیر فرهنگ کشور میزبان و ارزش های موجود در آن قرار می-گیرند. در این پژوهش سعی شده است پیامدها و اثرات مثبت و منفی توسعه گردشگری بر جامعه میزبان بررسی شود. روش پژوهش، پیمایشی است و از پرسش نامه مصاحبه ای برای جمع آوری اطلاعات بهره گرفته شده است. جامعه مورد مطالعه، خانوارهای ساکن شهر بانه هستند و حجم نمونه آماری 396 نفر است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به دست آمد. آلفای کرونباخ، حدود70 درصد بوده و روایی نسبتا بالایی داشته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. تحلیل یافته های تحقیق، بیانگر این است که مهم ترین عامل تاثیر گذار در پیش-بینی متغیر وابسته تغییر در جامعه میزبان، تغییر فرهنگی است و بعد از آن اثر نمایشی، اقتباس فرهنگی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر نگرش جامعه میزبان داشته اند. کالایی شدن فرهنگ کمتر از دیگر شاخص ها تاثیرگذار بر تغییر در جامعه میزبان بوده است.
The presence of tourists at every country will influence the pattern of life، of the local people. Also، visitors will be affected by the culture and existing values of the host country. In this research، we studied the positive and negative effects of tourism development on the host community. This research was conducted by survey method and benefited of schedule interview (Baneh households). The sample size of this research was 369 (people) and it was done through Multi-stage cluster sampling method. Cronbach's alpha was 70 percent which showed relatively a high reliability. Regression analysis has been considered for the data analysis and hypotheses testing. Analysis of the data، shows that the most efficient factor in prediction of dependent variable "change in the host community"، is cultural change. After that، conspicuous consumption and cultural adaption have the highest influence on the host community attitude change. Cultural Commodification has lower effect on changing the host community attitude comparing to other indicators.
خلاصه ماشینی:
با رشد روزافزون تعداد گردشگران این شهرستان کوچک و شکل گیری تبادلات فرهنگـی میان گردشگران و مردم جامعۀ میزبان اثرات فرهنگی – اجتماعی گردشگری به تدریج پدیدار خواهد گشت .
هـدف اصلی این پژوهش ارزیابی اثرات اجتماعی و فرهنگی گردشـگری بـر تغییـر نگـرش جامعـه میزبان (نمونه موردی مردم شهرستان بانه ) است .
خلاصه تحلیل آماری مربوط به فرضیات تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : یافته های پژوهش فرضیه اول : بین «کالایی شدن فرهنگ » و «تغییر نگرش جامعۀ میزبان » رابطه وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون همبستگی پیرسون و با توجـه بـه آمـار توصـیفی بـین دو متغیـر کالایی شدن فرهنگ و تغییر در نگرش جامعۀ میزبان ، به میزان ٠/٢٩٧ درصد رابطـۀ مسـتقیم وجود دارد.
نتایج تحقیق حاضر بیانگر این موضوع است که اثرات اجتماعی - فرهنگی توسعۀ گردشگری در تغییر نگرش جامعۀ میزبان نسبت به توسـعۀ گردشگری قابل توجه است .
اثرات توسعۀ گردشگری در تغییر نگـرش جامعۀ میزبان در پژوهش های صورت گرفته متفاوت بوده و بسته به نوع توسعۀ گردشـگری، مرحلۀ توسعۀ گردشگری، سطح سواد، میزان اشتغال جامعـه محلـی در زمینـه گردشـگری و سایر فاکتورهای دیگر متفاوت است .
با رشد روزافزون تعداد گردشگران شهرستان بانه و شکل گیـری تبـادلات فرهنگـی میـان گردشگران و مردم جامعۀ میزبان ، اثرات فرهنگی - اجتماعی گردشـگری بـه تـدریج نمایـان خواهد شد؛ این امر، لزوم تدوین یک برنامه و طرح را از سوی مسـئولان و متخصصـان امـر گردشگری برای بررسی اثرات اجتماعی - فرهنگی گردشگری و انجـام اقـدامات پیشـگیرانه برای جلوگیری از اثرات سوء و هدایت اثرات مثبت گردشگری را بیشتر میکند.