چکیده:
صنعت گردشگری با اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم و درنتیجه کسب درآمد برای مقصدهای گردشگری، نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد. برای دستیابی به این درآمد، ابتدا باید گردشگر جذب شود و به منظور برخورداری از منافع حاصل از گردشگری، اولویّت گردشگران در انتخاب مقصدهای گردشگری بررسی شود. بنابراین با توجه به اینکه اغلب گردشگران در ایران به دلیل محدود شدن گردشگر خارجی، گردشگران داخلی هستند و بسیاری از سفرهای داخلی نیز دیدارهای مذهبی از مکانهای مقدّس نظیر مشهد و قم است؛ هدف از این تحقیق، شناسایی اولویّت گردشگران داخلی در انتخاب مقصدهای گردشگری در شهرستان مشهد است. در این پژوهش، از روش آنتروپی برای اولویّتبندی جاذبههای گردشگری بهره گرفته شد و نتایج به دست آمده نشان داد که در مجموع، بارگاه امام رضا (ع) اولویّت اوّل جاذبه گردشگری در میان گردشگران مورد مطالعه است و مجتمعهای تجاری، کوهسنگی، طرقبه، شاندیز، پارک ملّت و کوهستان پارک، بند گلستان، پارک جنگلی وکیلآباد، آرامگاه فردوسی، آرامگاه و موزه نادری و دیگر مناطق تفریحی اطراف شهر مشهد به ترتیب، اولویّتهای اصلی گردشگران در میان جاذبههای گردشگری هستند. بنابراین گردشگران شهر مشهد با جاذبههای جدید ایجاد شده ارتباط مناسبی برقرار نکردهاند و این شهر در ایجاد مقصدهای جذاب جدید گردشگری تا کنون موفق نبوده است.
The Tourism industry، with its both direct and indirect employment capacity to make money in tourist destinations، plays an important role in local economy، but to achieve this goal، tourists have to be attracted. In order to enjoy the benefits of tourism، the tourists’ preferences in selecting their tourism destinations need to be studied. Thus، as the foreign tourism in Iran is limited، most of the tourists are domestic، and they have trips to religious places such as Mashhad and Qom. The purpose of this study is to identify the domestic tourists’ preferences in selecting their destinations in Mashhad. The Entropy method was used to prioritize the tourist attractions. Results show that tourists have given their first priority to Imam Reza Holy Shrine (AS)، and then to Shopping Malls، Koohsangi، Torghabe and Shandiz، Mellat Park and Koohestan Park، Golestan Water Area، Vakilabad Park، Ferdowsi Tomb، Naderi Tomb and the museums and other recreation areas around Mashhad. Obviously، the recent domestic tourists have not found the new attractions entertaining enough and this city was not successful in making new attractive tourist destinations so far.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، از روش آنتروپی برای اولویت بندی جاذبه های گردشگری بهره گرفته شد و نتایج به دست آمده نشان داد که در مجموع ، بارگاه امام رضا (ع ) اولویت اول جاذبۀ گردشگری در میان گردشگران مورد مطالعه است و مجتمع های تجاری ، کوهسنگی ، طرقبه ، شاندیز، پارک ملت ، کوهستان پارک ، بند گلستان ، پارک جنگلی وکیل آباد، آرامگاه فردوسی ، آرامگاه و موزۀ نادری و دیگر مناطق تفریحی اطراف شهر مشهد به ترتیب ، اولویت های اصلی گردشگران در ماین جاذبه های گردشگری هستند.
هــــدف ایـن طیـف اندازه گیـــری گرایـش بـه یـک موضـوع بـر اسـاس ارزش هـای جامعـه اسـت و کاربـرد ایـن طیف نیز برای بررسـی گرایش ها نسـبت نمودار ١ - مقایسه جمعیت شهر مشهد و تعداد گردشگران مذهبی - فرهنگی ورودی به به مسـئله سیاسـی ، اجتماعی و اقتصادی این شهر در سال های ٨٥-١٣٣٥ (مؤمنی و همکاران ، ١٣٨٦) 8 اسـت که در سـطح ترتیبی سـنجیده می شـود.
در ایـن تحقیـق بـرای اولویت بنـدی جاذبه های گردشـگری شهرسـتان مشـهد از روش آنتروپـی اسـتفاده شده اسـت .
نتیجۀ این مطالعه نیز نشان داد که گردشگران اولویت چهارم بازدید از جاذبه ها را به بازدید از طرقبه و شاندیز که فاصله کمتری با شهر مشهد دارند اختصاص داده اند و در میان جاذبه های طبیعی تفریحی معرفی شده ، برای گردشگران اهمیت بیشتری دارند.