چکیده:
صنعت گردشگری یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است که بهره برداری از آن نیازمند ایجاد شرایط مساعد در چارچوب برنامه ریزی جامع و فراگیر است. بنابراین در طرح های توسعه صنعت گردشگری، توجه به معیارهای کیفی و اهداف اجتماعی ضروری است؛ زیرا توسعه نامناسب برای طبیعت و محیط زیست ویرانگر است. در این مطالعه راهکارهای توسعه گردشگری دریاچه بزنگان با تاکید بر قابلیت ها و محدودیت ها شناسایی و با استفاده از روش پیمایش، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوّت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها (به روش سوات)، راهبردهای توسعه گردشگری این دریاچه ارائه می شود. نتایج پژوهش بیانگر لزوم اتخاذ شرایط تهاجمی در مدیریت گردشگری دریاچه بزنگان است. زیرا هرچند شرایط منطقه برای سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های گردشگری مناسب است اما لازم است سیاست های موجود برای رفع ضعف ها و تهدیدها با استفاده از نقاط قوت و فرصت ها اصلاح شود.
The tourism industry is one of the main pillars of world economy and for taking advantage of it we need favorable conditions in the framework of comprehensive planning Thus، in tourism development plans، quality standards and social objectives are necessary because the development may be inappropriate for the nature and lead to environment destruction. In this study، with emphasizing the capabilities and limitations of Bazangan Lakes Tourism Development، the Strategies for identifying and using survey methods and field studies to determine the strengths، weaknesses، opportunities and threats (SWOT method)، Tourism Development Strategies is offered. The results suggest the need to adopt an aggressive Strategy in Tourism Management of Bazangan Lake. However the conditions for investment and the development of tourism activities is appropriate، but the existing policies need to address the weaknesses and threats by using strengths and opportunities.
خلاصه ماشینی:
در این مطالعه راهکارهای توسعۀ گردشگری دریاچۀ بزنگان با تأکید بر قابلیت ها و محدودیت ها شناسایی و با استفاده از روش پیمایش ، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها (به روش سوات )، راهبردهای توسعۀ گردشگری این دریاچه ارائه می شود.
به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ گردشگری در دریاچۀ بزنگان با بهره گیری از نظر کارشناسان همۀ نقاط قوت ، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها پس از انجام بررسی های میدانی فهرست و در جدول شمارۀ ۲ تنظیم شد و سپس از طریق نظرخواهی از گردشگران و مسئولان مرتبط هریک از این متغیرها وزن دهی شد و اولویت ها مشخص شد.
عوامل داخلی مؤثر بر گردشگری در محدودۀ مورد مطالعه هدف این مرحله سنجش محیط داخلی ناحیۀ مورد مطالعه برای شناسایی نقاط ضعف و قوت است ؛ یعنی جنبه هایی که راه دستیابی به اهداف برنامه ریزی و اجرای تکلیف های آن زمینه های مساعد یا بازدارنده دارد (جدول ۲).
هرچند که میانگین کل امتیازها و ضعف ها بر اساس تحلیل سوات بیشتر از میانگین کل فرصت ها و قوت ها است اما به دلیل بالا بودن جمع امتیاز وزنی عوامل دورنی و بیرونی تدافعی ارائۀ راهبردها و راهکارهای توسعۀ گردشگری دریاچۀ بزنگان راهبردهای تهاجمی این مجموعه راهبردی از تقابل نقاط قوت و فرصت ها ایجاد شده است و عناصر راهبردی منتج از آن کمک می کند تا پدیدۀ مورد مطالعه از نقاط قوت خود برای بهره مندی هرچه بیشتر از فرصت های مهیا شده از سوی محیط خارجی استفاده کند.