چکیده:
مطالعات گردشگری در مقیاس جهانی و به طور خاص در ایران عمدتا در چارچوب رویکردهای کمّی مبتنی بر رهیافت اثباتی انجام شدهاند. اتخاذ بینش، برداشت و ارائه تعاریف جدیدی در حوزه گردشگری بر بنیان این فکر که افراد دارای احساسات، ارزشها و بینشهایی (فردی) هستند و خود میتوانند تحلیلی دقیق از آنها ارائه دهند، توجه به روشهای تفسیری جایگزین در مطالعات گردشگری را به یک ضرورت تبدیل میکند. پدیدارشناسی با تاکید بر وجه انسانی و تجربی گردشگری، این امکان را به محققان میدهد تا به گردشگری از منظر کسانی که آن را تجربه میکنند، یعنی گردشگران، نظر کنند. نوشتار حاضر با این هدف تدوین شده است تا ضمن مروری بر برخی مطالعات معتبر و پر ارجاع نشان دهد که پدیدارشناسی، بهویژه در گونه هرمنوتیکی، چه درکی از گردشگری و به طور خاص تجربه گردشگران دارد و این که یاریهای پدیدارشناسی هرمنوتیکی به محققان اجتماعی گردشگری کداماند.
Tourism studies globally، and specifically in Iran have been mainly based on positivistic approach and quantitative techniques. Adopting new insight، perception and definitions in the field of tourism based on the idea that people have their own feelings، values and insight (personal) toward surrounding phenomena and that they can make a precise presentation of them، necessitates taking qualitative and interpretive approach in tourism studies. Phenomenology with the emphasis on humanistic and experimental dimension of tourism، provides researchers the opportunity to look at tourism from those who are experiencing it; tourists’ point of view. This article reviews some highly referenced papers in order to show how phenomenology، specifically in hermeneutic، interprets tourists’ experience and that how social science researchers can apply phenomenology to their tourism studies.
خلاصه ماشینی:
در اینجا اشاره به زبان رایج مورد استفاده در بسیاری از پژوهش های انجام شده درباره تجربه گردشگری میتواند به ایضاح موضوع و تمایز آشکار پدیدارشناسی هوسرل و رویکرد هرمنوتیکی هایدگر از حیث موضع محقق به فرآیند تحقیق کمک کند.
اینگرام در مطالعه خود پیرامون گردشگران روستایی به بررسی پدیدارشناسانه تجربه گردشگری از دیدگاه گردشگران و میزبانان پرداخت با هدف درک این موضوع که کدام انگیزه ها افراد را به فعالیت اقتصادی در زمینه گردشگری روستایی تشویق میکند و این که انگیزه افراد از انجام گردشگری روستایی چیست ؟ در این مطالعه محقق ، پدیدارشناسی را به شکل اقدام پژوهی درباره دینامیسم انسانی در گردشگری به خدمت میگیرد و از ترکیبی از روش های پژوهشی معرفی شده به وسیله پدیدارشناسان شاخص استفاده میکند تا تجربه گردشگران و میزبانان را تشریح کند.
از این رو رهیافت های پدیدارشناسانه میتوانند در مورد شاخه هایی نظیر گردشگری به کار گرفته شوند که تأکید محقق در آن ها فهم تجربه انسانی است .
Iso-Ahola (1987) Psychological Nature of Leisure and Tourism Experience.
Co-creating with the universe: A phenomenological study of New Age tourists.
Ryan, Chris (2000), Tourist experiences, phenomenographic analysis, post-postivism and neural network software, The International Journal of Tourism Research, Vol. 2, pp.
Cruising, freighter-style: A phenomenological exploration of tourist recollections of a passenger freighter travel experience.
International Journal of Tourism Research, 10, 259–269.
International Journal of Tourism Research, 10, 259–269.
International Journal of Tourism Research, 10, 259–269.