چکیده:
در کتاب فردوس الحکمه از طلسمی برای تسهیل وضع حمل و سرعت بخشیدن به زایمان زنان دیرزا یا سخت زا سخن گفته میشود که چون صورت چاپ شدهء آن مغلوط است،ضمن معرفی این کتاب ارجمند و مؤلف و اشارهای به ارزش تاریخی آن،صورت صحیح آن طلسم در این مقاله ارائه میگردد و از اهمیت استفاده از طلسمات و تعاویذ و اوراد در معالجهء بیماران و آرامش بخشیدن به دردمندان و گرفتاران،بهعنوان مرحلهای از تحول علم بشر،به اختصار بحث میشود.
خلاصه ماشینی:
"اول و مهمتر از همهء آنها همین کتاب فردوس الحکمه است که در علم طب است و فلسفه؛دوم،کتاب الدین و الدولة است،که ابتدا در مجلهء مصری المقتطف منتشر شده و سپس مینگانا1و بعد از آن نویهض آن را چاپ کردهاند و به انگلیسی هم ترجمه شده است و این کتاب دربارهء حقانیت دین اسلام و برتری آن بر ادیان دیگر بحث کرده و از اسلام آوردن خود به همین علت سخن گفته است؛سوم،کتاب حفظ الصحة است که هنوز به صورت مخطوط باقی و ظاهرا منتشر نشده است(-زبیر الصدیقی،ص«یا»).
در صفحهء اول یکی از نسخ فردوس الحکمه -که فقط حاوی مباحث فلسفی و ریاضی آن است و مباحث طبی آن را به کلی حذف کرده است-نوشته شده است که این علی بن ربن استاد ابو بکر محمد بن زکریای رازی در طب بوده است،چنانکه ابو سهل عیسی بن یحیی مسیحی استاد شیخ الرئیس ابو علی سینا بود(-زبیر الصدیقی،ص«که»).
ابن ربن در باب 91 از مقالهء 9 از نوع 4 دربارهء درمان رحم(زهدان)و آسان کردن زایمان مینویسد(ص 082): پدرم برای سختی زایمان چیز شگفتی مینوشت بدین نحو:دو قطعه خزف(یعنی سفال)از قبیل کوزه و تنگ یا خمرهء نو(یعنی آب ندیده و مصرف نشده)را بگیرید و شکلی مانند این(که در ص 182 آمده است)بر آن بکشید و اعدادی در آن بنویسید که از هر طرف که حساب کنید،در طول یا در عرض یا بهطور اریب جمع آن اعداد 51 شود1و در اطراف این طلسم دو آیه از زبور(یعنی مزامیر داود)بنویسید و آنها را به زن بدهید تا آنچه را که در آنها نوشته شده است،با چشم خود ببیند."