چکیده:
تحقیق و نگارش در حیطة به هم آمیختة فقه و حقوق در دو دهة اخیر، یکی از حوزه های پرکاربرد و مهم ادبیات حقوقی در مجامع علمی کنونی ایران است. دراین خصوص، برخی از اندیشمندان اسلوب خاصی را برگزیده اند که بیانگر ارتباط وثیق فقه و حقوق ازحیث تاثیروتاثر یکی بر دیگری است. چنین رویکردی
با توجه به خوانش های غیراصولی و عمدتا محصور در ادبیات ترجمه ای که گریبان گیر برخی آثار حقوقی شده، آ نچنان ضروری و مهم جلوه میکند که حتی تالیف های منطبق با عنوان فقه و حقوق، عرصه را تنگ نمی کند؛ بلکه در جولانگاه نگارش های متعدد فقهی و حقوقی است که اهمیت و جایگاه آثار دقیق و به فراخور محتوای ادله ای و استنباطی روشن می شود؛ این اثر به قواعد و بنیانهای مستفاد به اسناد موردبحث ازحیث مباحث حقوقی اشعار دارد نه به خود اسناد به نحو مستقیم؛ لذا به علت چنین مفارقتی، نویسنده آن مباحث را در قالب پیوست ها در انتهای کتاب آورده است.
خلاصه ماشینی:
٦. ازآن جاکــه عنــوان کتــاب فقــه و حقــوق قراردادهــا؛ ادلــۀ عــام قرآنــي ، نــام نهــاده شده اســت ؛ لــذا به گفتــۀ خــود نويســنده ، ايشــان «عمــوم مباحــث حقوقــي ايـن کتـاب را کـه بـه قواعـد مسـتفاد از اسـناد موردبحـث مربـوط اسـت نـه بـه خـود اسـناد به طـور مسـتقيم ، از متـن جـدا کـرده و در پيوسـت ها قـرار داده انـد» (عليدوســت ، ١٣٩٥: ٢٧)، هــدف وي عمدتــا آشــناکردن مطالعه کننــدگان بــه قوانيــن موضوعــۀ مرتبــط ، به ويــژه قانــون (قوانيــن ) جمهــوري اســلامي ايــران و نشــان دادن کاربســت و انعــکاس اســناد موردنظــر در ايــن قانــون (قوانيــن ) بوده اســت ؛ نــه ارائــۀ بحــث اجتهــادي ، آن گونــه کــه در فقــه تحقيــق موردبحــث ِ اعمــال شده اســت (همــان )؛ لــذا آميختــن قواعــد معمــول در قوانيــن موضوعــۀ ايــران ازســوي حقوق دانــان مطــرح و شــاخص ، ضــرورت بحــث و تحليل هــاي قاعده محــور را آشــکارتر کــرده و هميــن امــر، يکــي از نــکات بــارز و قابل توجــه اســت ؛ ايــن پيوســت هاي شــانزده گانه علاوه بــر آن چــه گفتــه شــد، مرتبــط و متمـم گفتارهـاي مطرح شـده در ذيـل مباحـث کتـاب مزبـور اسـت ؛ البتـه تنهـا، پيوســت شــانزدهم بــا عنــوان «قاعــدة نفــي ســبيل در قوانيــن ايــران و ديگــر کشــورها» ارتبــاط شــکلي و انســجام ماهــوي مطالــب مطروحــه اش بــا مباحــث و گفتارهــاي متــن کتــاب ، بيــان نشده اســت ؛ هرچنــد مي تــوان آن را بــا اندکــي تســامح تعليقــه اي بــر پيوســت پانزدهــم دانســت .