چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ای هیجانات پیشرفت در رابطه میان سبک های اسنادی، ارزش تکلیف، و فرسودگی تحصیلی در راستای ارائه یک مدل علّی برای روابط بین متغیرهای پژوهش بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهشی شامل دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) تهران بودندکه از میان آنها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، نمونه ای به تعداد 300 نفر انتخاب شدند. به منظور گرد آوری داده ها از نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانهای پیشرفت پکران، گوئتز و پری (2005)، پرسشنامه سبک اسنادی پیترسون، سیمل، بی یر، آبرامسون، متالسکی و سیلیگمن (1983)، پرسشنامه ارزش تکلیف پینتریچ و دیگروت (1991) و سیاهة فرسودگی تحصیلی سالملاـ آرو و همکاران،( 2009) استفاده شد. برای پردازش داده ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. شاخص های حاصل از نتایج، حاکی از برازش بسیار خوب در هر دو مدل بود. در مدل واسطه مندی هیجانات مثبت 39% واریانس فرسودگی تحصیلی و 36% واریانس هیجانات مثبت و در مدل واسطه مندی هیجانات منفی 42% از واریانس فرسودگی تحصیلی و 38% واریانس هیجانات منفی تبیین شد.
خلاصه ماشینی:
به منظور گردآوری داده ها از نسخه کوتاه پرسشنامه هیجان های پیشرفت پکران ، گوئتز و پری (٢٠٠٥)، پرسشنامه سبک اسنادی پیترسون ، سیمل ، بی یر، آبرامسون ، متالسکی و سیلیگمن (١٩٨٣)، پرسشنامه ارزش تکلیف پینتریچ و دیگروت (١٩٩١) و سیاهۀ فرسودگی تحصیلی سالملاـ آرو و همکاران (٢٠٠٩) استفاده شد.
یکی از عوامل انگیزشی-شناختی که می تواند بر ابعاد مختلف زندگی انسان ازجمله یادگیری، پیشرفت و فرسودگی تحصیلی تأثیر بگذارد اسنادها است اسنادها یا نسبت دادن اشاره بر تفسیر و تبیین فرد برای علل رویدادها و نتایج اعمالش (موفقیت ها و شکست ها) برمی گزیند و از مهم ترین منابع انگیزشی انسان محسوب می شود (سیف ، ١٣٧٢).
Pekrun, Goetz, Titz & Perry ٢٠١١؛ بوکائرز، پینتریچ و زیدنر١، ٢٠٠٠؛؛ هاگز٢، ٢٠٠٦؛ آلیسون ٣، ٢٠٠٧؛ تالبرت ٤، ٢٠٠٧) و در موقعیت های تحصیلی و در میزان موفقیت یادگیرندگان برای حصول یا عدم دستیابی به موفقیت و منزلت اجتماعی دلخواه و فرصت های حرفه ای آینده از نقش غیرقابل انکاری برخوردار هستند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت بین سبک های اسنادی و ارزش تکلیف با فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام شد.
Daniels & stupnisky از راهبردهای یادگیری و همچنین سهم بسزایی در برانگیختن هیجان های مثبت پیشرفت نظیر: امید، لذت و اشتیاق نشان می دهد هر چه تکالیف و اهداف ازنظر دانشجو جذاب تر و ارزشمندتر باشد، هیجان های مثبت بیشتری را برانگیخته خواهد کرد و تلاش دانشجو برای تنظیم و ارتقای فعالیت های تحصیلی بیشتر خواهد شد (پکران ، گوئتز و پرری ٢٠٠٧؛ شوتز١، ٢٠٠٩؛ آرتینو ٢٠٠٩ الف ؛ آرتینو، ٢٠٠٩؛ پکران و همکاران ، ٢٠١١).