چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزآان افسردگی بر اساس رابطه مادر-کودک در خانوادههای دارای
کودک نابینا، کم بینا در سال ۱۳۹۷ بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر عبارت است از کلیه
مادران دانش اموزان با نقص بینایی که در بهره ستی یا سوج پرونده دارند و حداقل یک فرزند (۳ تا ۸
سال) نابینا، کم بینا داشته باشند. در این تحقیق, با توجه به گستردگی جامعه آماری و میسر نبودن
امکان اجرای تحقیق بر روی کل جامعه. از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای
تخمین تعداد نمونه از فرمول مورگان استفاده شده است. که بر اساس تعداد پرونده دانشآموزان با
نقص بینایی در یا سوج که حدود ۲۰۰ نفر اعلام شده است. حجم نمونه ۱۲۷ نفر انتخاب
گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ارزیابی رابطه مادر- کودک (MCRE)سیاهه افسردگی
بک- ویرایش دوم (BDI-II) بود. نتایج به د ست آمده آمار ا ستنباطی بین ابعاد رابطه مادر-کودک و
افسردگی مادران کودکان نابینا، کم بینا حاکی از آن است که دربین ۱۳۱ پاسخگوی مورد مطالعه، در ضریب همبستگی با سطح معنی داری a=1% نشان از رابطه منفی و معنادار بین مولفههای
پذیرش فرزند و سهلگیری با افسردگی بود. در همین حال بین مولفههای بیش حمایتگری و طرد
فرزند با افسردگی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
"فرض بر این است اگر آنان متوجه اثرات قابل توجه فرزند پروری خود شوند قطعا در به کارگیری روش های مناسب تر جدیت و دقت به خرج خواهند داد به هرحال نوع برخورد و توجه والدین با مقوله خلاقیت که آن را در کودکان تقویت و یا تضعیف نمایند بسیار مهم خواهد بود این موضوع در ادامه بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت(تونی<FootNote No="46" Text=" Tony"/>،2007).
با توجه به مطالب گفته شده سوال اصلی پژوهش این است که ایا بین افسردگی با رابطه مادر-کودک در خانواده های دارای کودک نابینا، کم بینا ارتباط معناداری وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت، از نوع توصیفی - همبستگی میباشد.
</رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> بحث و نتیجه گیری نتایج به دست آمده آمار استنباطی بین ابعاد رابطه مادر – کودک و افسردگی مادران کودکان نابینا، کم بینا نشان از رابطه منفی و معنادار بین مولفههای پذیرش فرزند و سهل گیری با افسردگی بود در همین حال بین مولفههای بیش حمایتگری و طرد فرزند با افسردگی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت.
فرض بر این است اگر آنان متوجه اثرات قابل توجه فرزند پروری خود شوند قطعا در به کارگیری روش های مناسبتر جدیت و دقت به خرج خواهند داد به هرحال نوع برخورد و توجه والدین با مقوله خلاقیت که آن را در کودکان تقویت و یا تضعیف نمایند بسیار مهم خواهد بود این موضوع در ادامه مورد بحث قرار بیشتر خواهد گرفت(گاروتر<FootNote No="64" Text=" Gravtr"/>،1983).
(1997) &quot;Emotional Intelligence&quot;، International Journal of sociology and Social Policy،29: 164 - 175 · Cooper Smith، A.
(2013) Self-Esteem and Social Anxiety in an Adolescent Female Eating Disorder Population: Age and Diagnostic Effects."