چکیده:
از تحولات انقلاب اسلامی بر فرهنگ جامعه ایران، به وجود آمدن هنرمندانی با دغدغه اسلامی است و آثاری همچون پوسترهای آن دوران که در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تاثیر شایانی داشت، خلق شد. پژوهش پیشرو بهدنبال شناخت نقش و ابعاد معنایی پوسترهای دوران انقلاب اسلامی از زمان شکلگیری تا پایان جنگ تحمیلی با رویکردی فرهنگی و تاریخی است. مسئله اصلی تحقیق، شناسایی و طبقهبندی موضوعی انواع پوسترهای مطرحشده در تاریخ انقلاب است. این مسئله با دو سوال پیگیری خواهد شد. سوال اول، مولفههای محتوایی فرهنگی ـ تاریخی پوسترهای دهه اول انقلاب در چند گروه قابل تقسیم است؟ سوال دوم، ویژگیهای بصری پوسترهای دهه اول انقلاب اسلامی بهعنوان یک عنصر تبلیغی بیدارکننده، چگونه ارزیابی میشوند؟
در این تحقیق از روش تحلیل محتوا و برای جمعآوری اطلاعات از شیوه کتابخانهای استفاده شده است. یافته مهم تحقیق، طبقهبندی و تحلیل مضامین موجود، در پوسترهای انقلاب اسلامی است.
Appearance of believer artists may be regarded as one fruit of the Islamic Revolution in the ground of social culture; in this way, such works as posters were created and contributed greatly to the goals of the Islamic Revolution. This paper, with a cultural and historical approach, seeks to study the semantic role and dimensions of the posters produced from beginning of the Islamic Revolution to the end of the imposed war. The main problem of the research lies in the recognition and classification of the subject-matter of the posters in the history of revolution. This issue will be followed by two questions including: 1- how many classes may the components of the posters of the first decade of the revolution be classified in? 2- How may the visual characteristics of the posters of the decade as an awakening propagating be evaluated? In this study, the content analysis method and library-based technique were used. The research gave a classification and analysis of the existing themes is the posters of the Islamic Revolution.
خلاصه ماشینی:
مروری بر مسائل فرهنگی جهان، مقارن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در عصری که اندیشه لیبرالدموکراسی و اصالت دادن به عقلانیت و علم و حذف دین مورد توجه قرار گرفته است و تمسک به نظریاتی مانند دکارت که همه عقاید سنتی و موروثی را مورد تردید قرار داده و در یک قرنطینه عقلانی گذاشته (بهمنپور، 1381: 8) و بهعنوان ایدئولوژی کارآمد مطرح است، در چنین عصری دنیای غرب با این تصور که توان حل همه نیازهای بشری را دارد، لیبرال ـ دموکراسی را بهعنوان آخرین شکل حکومتی جهان ارائه کرده است.
ابزار وارداتی در فرهنگ ایرانی هستند، هرچند که ایرانیان از دیرباز با ابزار کار و کشاورزی آشنایی کامل داشتهاند، اما در جریان انقلاب اسلامی که معمولا اندیشههای انقلابی و کشورهایی که انقلاب کرده بودند، مطرح بود و بعضی از وقایع و مسائل آنها نیز بیان میشد، طبیعی است که از برخی ابزارهای تبلیغاتی آنها برای سرکوبی رژیم استفاده شود، خصوصا از طرف کسانی که گرایشاتی به انقلابهای سوسیالیستی داشتند که مقصود از بهکارگیری آنها، قدرت نمادین این ابزار تولیدی بود، به خصوص اینکه در دوران قبل از انقلاب، اقتصاد ایران یک اقتصاد مصرفی و وارداتی محسوب میگردید و نوعا استفاده از این ابزارها یعنی رسیدن به خودکفایی کامل و جلوگیری از ورود کالای مصرفی به داخل کشور بود.