چکیده:
کودکان، در فرایند رشد، در کانون خانواده و از طریق نهادهای اجتماعی و آموزشی، با ارزشهای حاکم بر جامعه و خانواده آشنا شده، و در حد امکان به آنها عمل میکنند. برای دستیابی به دیدگاه کودکان در ارتباط با اعمال نیک، از روش کیفی و نظریه برخاسته از دادهها استفاده شد. در این راستا، بیست و پنج نفر از کودکان پیشدبستانی شهرستان ملایر، به صورت تصادفی انتخاب و سوالات نیمه ساختاریافته، در مورد کارهای نیک از دیدگاه کودکان، رسیدن به مرحله اشباع مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل یافتهها از طریق کدهای باز و مشخص شدن گزارهها اصلی و فرعی، نشان داد که در این گروه، به ترتیب، یاری رساندن، اطاعت از والدین و پرهیز از اذیت دیگران، جزء رفتارهای خوبی محسوب میشوند که کودکان گزارش میکنند. این امر نشان میدهد که حمایت از همنوع و پرهیز از خشونت و ویژگیهای الگوپذیر، در فرایند رشد کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است و در نظامهای آموزشی و فرهنگی جامعه ایرانی، به آن بیشتر توجه شده است.
In the developmental process children through social and educational institutions and family content learn social values and as far as possible act to them. In order to achieve the view of children about prosocial behavior quality of research and ground theory was conducted by researchers. in the same vein، twenty five preschool children from child care center in Malayer city were selected randomly and semi-structure interview was used to gather the data.These children were interviewed until saturation was established.The analysis of data lead to establishment of opening codes and categorizing them in conceptual headings، these revealed that in these group of preschool children، respectively، helping، obedience to parents and to avoid the offending of others were prosocial behavior that they Reports. This indicates that the support of others and avoidance from violence and modeling traits are important in the developmental process for children and culture and educational systems has been more attention in Iran.
خلاصه ماشینی:
یافتههای این پژوهش، دیدگاههای مختلف مربوط به رشد رفتارهای جامعهپسندانه (ترامسدورف (Trommsdorff) و همکاران، 2007؛ فلوک (Flook) و همکاران، 2015)، نوع آنها و نیز ادراک کودکان از اینگونه رفتارها را در فرهنگ غرب، با جامعه ایران- اسلامی مورد واکاوی خواهد کرد.
روش پژوهش در این پژوهش، با استفاده از دادههایی که از طریق مصاحبه با کودکان پیشدبستانی به دست آمده بود، به تبیین کیفی نتایج حاصل از مصاحبه پرداخته شد و رفتارهای خوب از دیدگاه این گروه کودکان، در فرهنگ ایران مورد بررسی قرار گرفت.
در این زمینه، کودکی در فرایند مصاحبه به این نکته اشاره کرد که «هر چیزی که پدر و مادر از من میخواهند، به حرف آنها گوش داده و عمل میکنم و این کار خوبی است که انجام میدهم»، سومین و آخرین مقوله اصلی در ارتباط با اعمال نیک، که کودکان پیشدبستانی بیان کردهاند، پرهیز از خشونت بود.
نظر اسلام در ارتباط با مسئله اعمال نیک و نیکی به مردم، همواره قابل ملاحظه و مورد تأکید است، طوریکه مراجعه به منابع دینی نشان میدهد که در آیات قرآن و روایات وارده از سوی پیشوایان دین، به این موضوع بسیار سفارش شده است (مجلسی، 1403ق، ج 35، ص 369).
در تبیین رفتارهای گزارش شده در بافت فرهنگ ایرانی - اسلامی، میتوان تنها بر اساس یک نمونه از یافتههای این پژوهش، در مقوله یاریرسانی به مواردی اشاره کرد که ضرورت توجه به الگوهای اسلامی، در آموزش به کودکان را بیش از هر زمانی دیگر مورد توجه قرار داد.