چکیده:
از جمله موضوعات مبهم در عهد جدید، ترابط اخلاق و شریعت است و بررسی آن در مسیحیت کاتولیک مهم است. کاتولیکها برای رفع این ابهام و چالش از عهد جدید، به تبیین دیدگاه خود پرداختند. این مقاله به بررسی، تحلیل و مقایسه رابطة اخلاق و شریعت در آیین کاتولیک در مسیحیت میپردازد. آنان اخلاق را شاخهای از الهیات میدانند و بهگونهای تبیین و تفسیر میکنند که شریعت انجیل در درون آن قرار میگیرد. کاتولیک، تفسیری جدید از شریعت ارائه میکند که بر فیض استوار است، و فرد مسیحی را از رعایت اعمال و مناسک شریعت قدیم میرهاند. حاصل تحقیق بیانگر آن است که در تعالیم کاتولیک، از لحاظ مبانی، منابع و جایگاه، نمیتوان شریعت را از اخلاق جدا کرد، بلکه میان آن دو، اتحاد کامل برقرار است. به همین دلیل، عنوان «شریعت اخلاقی» برای شریعت کاتولیکی درست به نظر میرسد.
العلاقة بین الأخلاق والشریعة تعتبر واحدة من المواضیع الغامضة فی تعالیم العهد الجدید، لذا تقتضی الأهمیة تسلیط الضوء علیها فی رحاب المسیحیة الکاثولیکیة. ولقد حاول المسیحیون الکاثولیک إزالة هذا الغموض والتحدی من العهد الجدید عن طریق بیان آرائهم، ومن هذا المنطلق بادر الباحث فی هذه المقالة إلی إجراء دراسة تحلیلیة مقارنة حول العلاقة بین الأخلاق والشریعة فی المذهب الکاثولیکی.
الجدیر بالذکر هنا أن أتباع هذا المذهب یعتبرون الأخلاق فرعا من اللاهوت، حیث یفسرونها وکأن شریعة الإنجیل قد استبطنت فیها، کما طرحوا تفسیرا جدیدا للشریعة یتقوم علی الفیض، و الإنسان المسیحی علی أساس ذلک یعفی من الأعمال والمناسک التی أقرتها الشریعة القدیمة. وأما نتائج البحث فی هذه المقالة فقد دلت علی أن التعالیم الکاثولیکیة من حیث الأصول والمصادر والمکانة التی تحتلها، لا قابلیة لها علی فصل الشریعة عن الأخلاق، وإنما توجد ارتباطا کاملا بینهما.
The relationship between morality and religious law is among the ambiguous issues in the New Testament. Catholic Church explains his view on this issue to resolve this ambiguity in the New Testament. This paper analyzes and examines the relationship between morality and religious law in Catholicism. Morality is considered a branch of theology. Catholic offers a new interpretation of the law based on grace and makes Christians to enjoy the freedom of not having to perform the traditional religious laws. The result of the research implies that according to Catholic teachings it is impossible to separate law from morality in as far as principles، sources and position are concerned، and the two are absolutely inseparable from one another. Therefore، it seems that giving the Catholic religion law the title of "moral code" will be alright.
خلاصه ماشینی:
"به عنوان تأیید قانون طبیعی: همة افراد انسانی بهروشنی و بدون واسطه نمیتوانند احکام قانون طبیعی را درک کنند؛ زیرا در وضعیت کنونی که انسان گناهکار است، نیازمند وحی و فیض است تا حقایق اخلاقی و دینی را «هر کس بتواند به آسانی، با اطمینان محکم و بدون هیچ آمیزهای از خطا» بشناسد(تعالیم کلیسای کاتولیک، 1393، بند 1960).
ریشههای این تلقی کاتولیکی، که دورة نبوت و شریعت تنها از آدم تا موسی ادامه داشته و فقط در آن عصر، انسان به پیامبری برای آوردن شریعت و پاسدارای از آن، نیاز داشته، اما در این دوره با آمدن مسیح و به صلیب کشیدن او، دوران شریعت و نبوت پایان مییابد، فراوان در عهد جدید آمده است(رومیان، 3: 21؛ 3: 28ـ31؛ 4: 1ـ5؛ 5: 13ـ20؛ 6: 6ـ15؛ 7: 1ـ4؛ 8: 1ـ11؛ 10 : 4؛ غلاطیان، 2: 21؛ اعمال رسولان، باب 15 به بعد و رساله به غلاطیان 2: 16 و باب 3).
از نگاه کاتولیکها، سرچشمة عادلشمردگی، نه شریعت است(اعمال رسولان، 13: 38ـ39)، و نه قدرت و ارادة انسان، بلکه فیض رایگان و مجانی خداوند و روحالقدس است که به انسان عطا میشود(تعالیم کلیسای کاتولیک، 1393، بند 1996؛ بارتن و مادیمن، 2001، ص 1092).
علاوه براین، هرچند ایمان تنها با فیض الهی(شریعت جدید)، مدد و تدهین روحالقدس محقق میشود، اما بیتردید ایمان، عملی انسانی بوده(تعالیم کلیسای کاتولیک، 1393، بند 91 و 154)، و عقل و ارادة انسان برای ایمان آوردن با فیض الهی هماهنگ میشود(همان، بند 155)."