چکیده:
ژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی، تمایزیافتگی خود و تحصیلات با عملکرد جنسی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه ی آماری کلیه ی دانشجویان زن متاهل دانشگاه های شهر اهواز بود. نمونه 177 نفر از دانشجویان شهر اهواز بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده، پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان، پرسشنامه ی شیوه های رفتاری و پرسشنامه تمایزیافتگی خود بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی ناایمن با عملکرد جنسی رابطه مثبت معنادار، بین سبک دلبستگی ایمن با عملکرد جنسی رابطه منفی معنادار، بین تمایزیافتگی خود با عملکرد جنسی رابطه منفی معنادار و هم چنین بین تحصیلات با عملکرد جنسی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون با استفاده از روش گام به گام نشان داد که متغیرهای پیش بین توانستد عملکرد جنسی را پیش بینی کنند. این نتایج نشان داد که سبک های دلبستگی، تمایزیافتگی خود و تحصیلات بر عملکرد جنسی نقش موثری داشت. این یافته ها از نیاز به تمرکز بر عوامل رابطه ای و روانی در تجربه زنان از رابطه جنسی حمایت کرد. لذا توجه به این متغیرها در برنامه های پیشگیری، آسیب شناسی و خدمات مشاوره ای و درمانی ضروری است.
The present study aimed to investigate the relationship between attachment styles، self-differentiation، aducation and sexual function. The research method was descriptive-correlation. The statistical population consisted of all married female students in universities of Ahwaz. Through convenient sampling، 177 students of Ahwaz universities were selected. The instruments used in this study were women’s sexual function index Questionnaire، behavioral methods Questionnaire and self–differentiation Questionnaire. The data analysis were performed using correlation coefficient and regression analysis. Results showed a significant positive relationship between unsafe attachment style and sexual function، a significant negative relationship between safe attachment style and sexual function، a significant negative relationship between self-differentiation and sexual function and also a significant positive relationship between education and sexual function. Regression analysis results، using a step-by-step method، showed that predictive variables can predict the sexual function. These results indicated that attachment styles، self-differentiation and education have significant effects on sexual function. These findings confirmed the need to concentrate on relational and psychological factors in women’s experience of sex. Thus، attention to these variables in prevention، pathology، counseling، and treatment programs is necessary.
خلاصه ماشینی:
پیش بینی عملکرد جنسی براساس سبک های دلبستگی ، تمایزیافتگی خود و تحصیلات در دانشجویان زن متأهل شهر اهواز * ١، نیره عبدالهی ** ٢، عباس امان الهی شادی جزینی 3 *** **** و خالد اصلانی 4 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین سبک های دلبستگی ، تمایزیـافتگی خـود و تحصـیلات بـا عملکـرد جنسـی اجـرا شـد.
این نتایج نشان داد که سبک های دلبستگی ، تمایزیافتگی خود و تحصیلات بر عملکرد جنسی نقش مؤثری داشت .
attachment styles روان شناسان رشد بیان می کنند که دلبستگی به پیوند عاطفی بین کودک و مراقبان او اشـاره دارد؛ برخی محققان رشد معتقدند که دلبستگی کودک به مادر خود در سال های اولیـه زنـدگی به صورت قوی شرایطی را برای توسعۀ این رابطه در سال های بعد فراهم می کند به طور دقیـق همۀ انسان ها به وسیلۀ پیوند دلبستگی اصلی خود تحت تأثیر قـرار مـی گیرنـد، امـا اینکـه ایـن تأثیرات مثبت یا منفی و سالم یا بیماری زا باشد به کیفیت پیوند دلبستگی بستگی دارد (جنابادی و نظری ، ٢٠١٤).
Butzer & Campbell همچنین سبک دلبستگی را از مهم ترین عوامل در بروز رفتارهای مشکل دار می دانند (پیوسته گر، ١٣٩٢).
همان گونه که قبلا اشاره شد ،هدف اصلی این پژوهش ، دستیابی به فهم روشنی از چگونگی تأثیر سه عامل سبک های دلبستگی ، تمایزیافتگی خود و تحصیلات بر عملکرد جنسی است .
Rosen, Brown, Heiman, Leiblum, Meston & Ferguson 5.
skowron &amp; friedlander <رجوع شود به تصویر صفحه> هم چنین ضریب همبستگی پیرسون مرتبۀ صفر دو به دو متغیرهای پژوهش نیز در جدول ٢ گزارش شده است .