چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی کارایی اموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر میزان پرخاشگری و اضطراب بیماران مبتلا به هراس انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی ، پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. بدین منظورازبین بیماران 20 تا40 ساله مراجعه کننده به برخی مراکز مشاوره و درمانی و کلینیک های روانپزشکی شهر تهران در سال 1394 بودند، وبراساس تشخیص بالینی روانپزشک معالج، افراد مبتلا به اختلال هراس شناسایی شدند وبا استفاده ازروش غربالگری مقیاس های اضطراب اسپیلبرگر و پرخاشگری باس و پری، به شیوه در دسترس ،نمونه ای20 نفر دردوگروه ازمایش(10نفر) وکنترل(10نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به دفعات 6جلسه وبه مدت90دقیقه مداخله درمان مبتنی برپذیرش و تعهد را دریافت کرد و گروه گواه هیچگونه مداخله ایی دریافت نکرد.پس ازاتمام دوره وپیگیری،پرسشنامه ها مجددا در هر دو گروه اجراوداده های حاصل از پیش ازمون ،پس ازمون وپیگیری از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها بواسطه تاثیر اموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بین نمره های دوگروه تفاوت معنا داری را نشان دادند.با توجه به نتایج پژوهش می توان روش اموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهدرا به عنوان شیوه ای موثر وکارامد با قابلیت کاربرد وسیع دربهبود اضطراب و پرخاشگری در بیماران مبتلا به اختلال حمله هراس به کار برد.
This study aimed to investigate the effectiveness of group training based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on aggression and anxiety in patients with panic. This study was Semi-experimental research with pretest - posttest with control group. For this purpose، the sample was randomly included in two experimental (10 subjects) and control (10 subjects) groups by convenient sampling method from patients aged 20 to 40 years old to some centers to counseling and treatment centers and psychiatric clinics of Tehran in 2015 who suffered from panic cholera using the techniquediagnosis of the attending psychiatrist and through Spielberger STAI-Y anxiety scale screening test and Buss-Perry Aggression. Then، the experimental group received the intervention based on Acceptance and Commitment Therapy for 6 session and 90 minutes، and the control group received no intervention. After finishing the training course، questionnaires were distributed in both groups and data from pretest، posttest and They were analyzed by analysis of covariance. The results showed a significant difference between the scores of both groups in terms of the effect of group training based on Acceptance and Commitment Therapy. According to the results، group training based on Acceptance and Commitment Therapy can be used as an effective and efficient method with applicability in improving anxiety and aggression in patients with panic attack.
خلاصه ماشینی:
جامعـۀ پـژوهش بیماران ٢٠ -٤٠ ساله مراجعه کننده به برخی مراکز مشاوره و درمانی و کلینیک های روان پزشکی شهر تهـران در سـال ١٣٩٤ بودنـد، کـه براسـاس تشـخیص بـالینی روان پزشک معالج ، افراد مبتلا به اختلال هراس شناسایی شده وبا استفاده از روش غربالگری مقیاس های اضطراب اسپیلبرگر و پرخاشگری باس و پری ، به شیوة در دسترس ، ٢٠ نفر به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش (١٠نفر) وکنتـرل (١٠نفـر) جایگزین شدند.
Fiorillo, McLean, Pistorello, Hayes,Victoria & Follette موجب افزایش احتمال واکنش های فاجعه آمیز نسبت به احساسات می شوند و به برانگیختگی و پرخاشگری بدنی وکلامی منجر می شوند.
جستجوی پژوهش های انجام شده نشان داد که تاکنون هیچ مطالعۀ داخلی و خارجی مبنـی برتأثیر درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد درکاهش پرخاشگری و اضطراب افراد مبـتلا بـه اخـتلال هراس انجام نشده ، به خصوص استفاده از پروتکل درمانی (جاوییروکاراسکو١، ٢٠٠٠) به چشم نمی خورد.
avier & Carrascoso به اضطراب و پرخاشگری در افراد مبتلا به اختلال حمله هراس ، با هدف بررسی تأثیر آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان اضطراب و پرخاشگری افراد مبتلا بـه اخـتلال حملـه هراس و با استفاده از پروتکل درمانی (جاوییروکاراسکو، ٢٠٠٠)انجام شد، مداخلۀ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در ٦ جلسۀ پیاپی (٩٠ دقیقه ) برای گروه آزمایش اجرا شد، لـذا پـژوهش در پی پاسخگویی به این سؤال بود که آیا درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود میزان اضطراب و پرخاشگری افراد مبتلا به اختلال حمله هراس مؤثر است ؟ روش این پژوهش با روش نیمه آزمایشی ، پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنتـرل انجـام شـد.