چکیده:
هدف: محققان در پژوهش حاضر، در پی شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصتهای گروه معارف اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان گلستان مبتنی بر رویکرد علمی و نیز واکاوی و ارزیابی درونی و بیرونی این گروه آموزشی بوده اند.
روش: این پژوهش به شیوه مقطعی و توصیفی- تحلیلی انجام شد. ابزار تحقیق پس از اجماع خبرگان، به روش بارش فکری مبتنی بر مدل راهبردی Swot در بین 28 نفر از اعضای هیئت علمی، مدرسان و مدیران گروه معارف اسلامی دانشگاههای مرکز استان گلستان در سال 1394 توزیع و پس از ورود اطلاعات به محیط نرم افزار آماری Spss18، با استفاده از شاخصهای مجذور مرکزی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها و نتایج:در بین گویه ها، گویه «وجود منابع معتبر و تعدد تالیف در حوزه معارف اسلامی» در رتبه اول قوتهای گروه معارف، «ناتوانی محتوای دروس معارف در ارائه مدلی کارا و بهینه در زندگی روزمره» اولویت اول نقاط ضعف، «غلبه رویکرد کمیت گرایی در بین دانشجویان مبنی بر اخذ نمره بالا در دروس معارف برای ارتقای معدل» در رتبه اول تهدیدها و گویه «قدمت یگانه پرستی و اعتقاد وحدانی در بین مردم و همسویی زمینه های فرهنگ ملی با فرهنگ اسلامی» در رتبه اول فرصتهای(محیط بیرونی) گروه معارف اسلامی دانشگاهها گزارش شد.
Objectives: The present study aims to identify the strengths، weaknesses، opportunities and threats of Islamic studies department in golestan universities and golestan higher education centers in scientific approachs by the means of internal and external analysis and evaluating this training group.
Method: This is a descripative-analytical research that was performed in sectional way. Research tools after expert's consensus، in the way of brain storming and swot strategic spread among 28 faculty members، teachers and administrators of Islamic insight group and after intering the information in spss18 statistical software، analyzed with center square indicators.
Results: Results analysis showed that "credible sources and enormous compilation" is knowledge group best strength point، "knowledge lessons disability to present an efficient model in daily life" is the weakest point، "growing the number of students that their goal is giving high mark in knowledge lessons to improve their average" is the most threatening issue،" monotheism oldness and unity of god beliefamong the people and national culture approaches and Islamic culture getting together" is the best opportunity ،according to university Islamic knowledge group.
خلاصه ماشینی:
رسالت این گروه، ایجاد بینش و ارتقای سطح اطلاعات در مقاطع مختلف فرهنگ و معارف اسلامی و ایجاد تعهد و انگیزه نسبت به رعایت ارزشهای اسلامی و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق ارائۀ آموزشهای لازم در قالب دروس عمومی معارف اسلامی، مشاوره و فعالیتهای فوق برنامه در امر آموزش و پژوهش دانشجویان و ارتقای سطح دانش و مهارتهای تحقیق، تدریس و ارزشیابی است تا با استفاده از منابع و فناوری نوین، سازوکار لازم را برای بهتر رسیدن به اهداف فراهم کند.
هـ) بحث و نتیجه گیری تحلیل و ارزیابی کلی نگرش نمونۀ آماری در ارتباط با تهدیدات(محیط بیرونی) گروه معارف اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بر اساس نتایج میانگین میانگینها (64/3 از 5)، مبین آن است که گویۀ «غلبۀ رویکرد کمیتگرایی در بین دانشجویان مبنی بر اخذ نمرۀ بالا در دروس معارف برای ارتقای معدل» با میانگین 21/4 از 5 در رتبۀ اول، معرف «وجود شبههافکنی و واگرایی در برخی از شبکههای ماهوارهای» با میانگین 59/3 از 5 در رتبۀ دوم و گویۀ «تنزل جایگاه دروس معارف اسلامی نسبت به دروس تخصصی در اذهان دانشجویان» با میانگین 96/3 از 5 در رتبۀ سوم قرار داشتهاند.
تحلیل و ارزیابی کلی نگرش نمونۀ آماری در ارتباط با نقاط ضعف(محیط درونی) گروه معارف اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بر اساس نتایج میانگین میانگینها (22/3 از 5) در جدول 2، مبین آن است که گویۀ «ناتوانی محتوای دروس معارف در ارائۀ مدلی کارا و بهینه در زندگی روزمره» با میانگین 68/3 از 5 در رتبۀ اول، معرف «عدم تطابق متون و دروس معارف با نیازهای متنوع و پویای دانشجویان» با میانگین 59/3 از 5 در رتبۀ دوم و گویۀ «ضعف اساتید در حوزههای علمی و پژوهشی» با میانگین 57/3 از 5 در رتبۀ سوم قرار داشتهاند.