چکیده:
یکی از مهم ترین مسائل اساسی کشورهای جهان، تامین سلامت و بهزیستی روانی افراد است. این پژوهش با هدف بررسی نقش اعتکاف در بهزیستی روان شناختی دانشجویان شرکت کننده در مراسم اعتکاف اجرا شد.
روش: به منظور اجرای پژوهش، از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای تهران بودند که از بین آنها دو دانشگاه به صورت در دسترس انتخاب شدند و سپس از میان دانشجویان شرکت کننده در مراسم اعتکاف، 140 دانشجو (70 دختر و 70 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف(1980) یک بار قبل از شروع مراسم اعتکاف و یک بار پس از پایان اعتکاف، به همراه گروه کنترل مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: 1. بهزیستی روان شناختی دانشجویان معتکف، بعد از اتمام مراسم اعتکاف نسبت به قبل از آن بیشتر بود. 2. بهزیستی روان شناختی دانشجویان معتکف، بیشتر از دانشجویان عادی بود.
نتیجه گیری: ارزیابی و شناخت ابعاد بهزیستی روان شناختی و ارتباط آن با دین و ساختارهای مذهبی، به خصوص اعتکاف، روزه و عفو و تایید این نتایج در تحقیقات مختلف می تواند راهکارهای اساسی را در تامین بهداشت روانی جامعه به همراه داشته باشد.
One of the most important concerns of world، s countries is ensuring of health and individuals mental well-being. The objective of this study is to investigate the role of etikaf (seclusion in a mosque for the porpose of the ritual worship) on the psychological well-being of the students participating in the ceremony of etikaf.
Method: For the study، the pretest-posttest with control group design was used. The statistical population consisted of all of the students of universities in Tehran that of which two universities were selected as an available sample. And then between the students participating in the ceremony 140 students (70 girls and 70 boys) were selected randomly and using the Psychological well-being scale by Rif (1980)، at one time before and again after the ceremony with the control group were tested.
Results: The results showed that: 1) the psychological well-being of the students was more after the ceremony comparing with the before of ceremony. 2) The Psychological well-being of the students was more compared with the ordinary students.
Conclusion: The evaluation and recognition of the components of the psychological well-being.
خلاصه ماشینی:
"(گریفان و ورد، 2016) Ryff & Singer Griffin & Ward Seligman Kabau ابعاد بهزیستی روانشناختی شامل پذیرش خود (توانایی دیدن و پذیرش نقاط قوت و ضعف خود)، رابطۀ مثبت با دیگران (به مفهوم داشتن ارتباط نزدیک و ارزشمند با افراد مهم زندگی)، خودمختاری (توانایی و قدرت پیگیری خواستها و عمل بر اساس اصول شخصی حتی اگر مخالف آداب و رسوم و تقاضاهای اجتماعی باشد)، زندگی هدفمند (به معنای داشتن غایتها و اهدافی که به زندگی فرد جهت و معنا بخشد)، رشد شخصی (به این معنا که استعدادها و تواناییهای بالقوۀ فرد در طی زمان و در طول زندگی بالفعل خواهد شد) و تسلط بر محیط (توانایی تنظیم و مدیریت امور زندگی بهویژه مسائل زندگی روزمره)(ریف و سینگر، 2003) است.
با توجه به فراوانی عوامل استرسزا در دانشجویان و آثار مخرب آن بر زندگی شخصی و حرفهای آنان و از آنجاکه دانشجویان هر جامعه، دسترنج معنوی و انسانی آن جامعه و سرنوشتسازان و سازماندهندگان فردای آن کشورند، با پیشرفت صنعت و فناوریهای جدید، اختلالات و بیماریهای روانی و مشکلات جسمانی، افزایش چشمگیری داشتهاند و با توجه به تأثیرات عمیق و شگرف اعمال مذهبی در سلامت روان قشر دانشجو و لحاظ موارد ضد و نقیض در این رابطه، محققان بر آن شدند تا مطالعهای را با هدف بررسی تأثیر اعتکاف بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان انجام دهند تا اطلاعاتی را در اختیار مسئولان و برنامهریزان آموزشی و فرهنگی دانشگاه برای ارتقای سطح سلامت روان دانشجویان قرار دهند.
(باگرا، 2010؛ هاکنی و ساندرز، 2003؛ کروز، 2003؛ نانی، 2005) Miller Bhugra Hackney & Sanderes Krause Nooney (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به پیشینۀ پژوهشهای صورت گرفته، میتوان گفت فردی که از احساس وحدت و یکپارچگی در زندگی برخوردار بوده و از عبادت و پرستش معبود خویش نیز لذت میبرد، میتواند زندگی سالم و شادی را تجربه کند و از میزان بهزیستی و سلامت روانشناختی بالایی بهرهمند باشد."