چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تدوین استراتژی برای حوزه بازی های رایانه ای در ایران با رویکرد استراتژی های لازم جهت اجرا توسط نهادهای بالادستی است؛ استراتژی هایی در جهت پاسخگویی به مسائل دینی و فرهنگی موجود در این عرصه به خصوص در رابطه با اثرات فرهنگی و دینی روی قشر دانشجوی کشور به عنوان یکی از گروه های بزرگ مخاطب این صنعت.
روش: این پژوهش در زمره پژوهش های کاربردی بوده و از لحاظ روشی، کیفی محسوب می شود. روش های مورد استفاده در این پژوهش شامل مصاحبه با خبرگان، تکنیک دلفی، و تحلیل سوآت می شود.
یافته ها: یافته های این پژوهش شامل آن دسته از نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت ها و تهدیدهای صنعت بازی ایران است که در حوزه فرهنگ و دین می توانند اثرگذار باشند. در مجموع، عوامل محیطی شامل 1 نقطه قوت، 4 نقطه ضعف، 3 فرصت و 6 تهدید محیطی می شود. سپس با استفاده از تحلیل سوآت، 8 استراتژی مختلف حاصل شده که به طور کلی شامل موضوعات استعدادیابی و آموزش، تسهیل مراحل قانونی و حقوقی، بهبود سیستم توزیع، ایجاد مراکز رشد و صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر می شود.
نتیجه گیری : همان طورکه اشاره شد، در این پژوهش 8 استراتژی حاصل شده که این استراتژی ها بایستی توسط نهادهای بالادستی اجرایی شود. این استراتژی ها در جهت تسهیل کسب و کار شرکت های بازی سازی بوده و با اجرای آن ها، کسب و کار بازی در ایران رونق گرفته و زمینه تولید بازی مناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی ایجاد شده و روند تاثیرگذاری منفی فرهنگی حوزه بازی را به روند مثبت تبدیل می کند.
خلاصه ماشینی:
"نکتۀ قابل توجه در مورد توسعهدهندگان این بحث این است که علیرغم اینکه سیاستگذار اصلی در تولید بازی و محتوای آن ناشر است، ولی Developers Service Providers Publishers Distributers Gandia Johns توسعهدهندگان و نوع تفکر و اندیشۀ آنها در محتوای بازیها و جهتگیری آنها بیتأثیر نبوده و توسعهدهندگان نیز در اثرات فرهنگی بازی به نوعی سهیم هستند.
و) بحث و جمعبندی همان طور که در بخش ابتدایی تحقیق عنوان شد، این پژوهش به دنبال ارائۀ استراتژیهایی برای نهادهای بالادستی صنعت بازی است تا بتوانند با به کار بستن آنها راه را برای بازیسازان و اجرایی کردن استراتژیهای کسب و کارشان جهت رشد این حوزه در کشور باز کرده و با رشد کمی و کیفی این حوزه، زمینۀ اثرگذاری این صنعت در حوزههای فرهنگی و اجتماعی به ویژه مخاطب جوان و دانشجوی کشور که قرار است موتور محرکۀ جامعه باشد، فراهم بیاید.
مزیتی که میتوان برای استراتژیهای ارائه شده در این پژوهش برشمرد این است که در اینجا برای اتخاذ استراتژیهای اجرایی در سطح کلان، در ابتدا محیط و عوامل و مسائل محیطی صنعت بازی در سطح خرد مورد بررسی قرار گرفته و سپس با توجه به این عوامل استراتژیهایی تدوین شدهاند که همین امر باعث میشود که تضاد بین منافع شرکتها واستراتژیهایی که نهادهای بالادستی اتخاذ و اعمال میکنند، تا حد امکان کاهش یافته و استراتژیهای کسب و کار شرکتها و استراتژیها نهادهای بالادستی همراستایی مطلوبی با یکدیگر داشته باشند."