چکیده:
هدف: مطالعه حاضر بررسی جامعه شناختی رابطه الگوهای دینداری و انواع مدارای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 94-1393 بوده است.
روش:روش این پژوهش، کمی از نوع پیمایش و ابزار بررسی، پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت است. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 376 نفر معین شد. برای تبیین مدارا از نظریه اینگلهارت به عنوان چارچوب نظری استفاده شد. پایایی سازه ها با استفاده از آلفای کرونباخ بالای70/ 0 برآورد شد و همچنین اعتبار آن نیز از طریق کارشناسان مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی(تفاوت میانگین، همبستگی پیرسون و رگرسیون) با استفاده از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس. انجام گرفت.
یافته ها: نتایج نشان می دهد که مدارا با سن، جنس، مدت حضور در دانشگاه و گروه تحصیلی رابطه معناداری دارد. همچنین تحلیل رگرسیونی بیانگر آن است که کسانی که بعد مناسکی دینداری در آنها قوی تر است، مدارای کمتری دارند. اما در مقابل، کسانی که الگوی اخلاق گرایی در آنها برجسته تر است، از مدارای بالاتری برخوردارند. در نهایت، با ورود هشت متغیر، واریانس تببین شده به 3 /10 درصد رسید.
نتیجه گیری: با توجه به افزایش مدارا با افزایش میزان گرایش به الگو های اخلاق گرا و عرفان گرای دینی، پیشنهاد می شود روی الگوی اخلاق گرای دینی بیش از پیش سرمایه گذاری شود؛ زیرا این الگو نه تنها به مدارای اجتماعی بیشتر منجر شده، بلکه واجد پیامدهای اخلاقی مثبت دیگری نیز خواهد بود.
Objectives: The present article aims to study the relationship between religiosity and patterns of social tolerance among students of Shiraz University in the academic year 1393-94.
Methods: The method used in this research is quantitative survey and questionnaire five-point Likert scale is based and Cochran formula is used and the sample size was determined using 376 people. In order to explain the tolerance، the theory of Ingle hart was used as a conceptual framework. Cronbach's Alpha reliability of structures using 70/0، respectively، as well as its validity was confirmed by experts (validity). Data analysis، inferential statistics (mean difference، correlation and regression) using SPSS statistical software was performed.
Results: The results indicated that the tolerance for age، sex، duration of attending college، school groups are associated. Also the regression analysis indicate those with stronger ritual dimension of religiosity have less tolerance. In contrast، tolerance is more prominent in those whose moral model of tolerance is higher. Finally، with the interference of eight variables the defined variance reached to 3.10 percent.
Conclusion: The author of the research concludes due to the fact that the increase in tendency toward tolerance is coincident with increase in mysticism pattern of moral and religion، more investment is suggested in the pattern of religious morals، because this model is not only leading to more tolerance in society، but would also include other positive moral consequences.
خلاصه ماشینی:
"نتیجهگیری: با توجه به افزایش مدارا با افزایش میزان گرایش به الگوهای اخلاقگرا و عرفانگرای دینی، پیشنهاد میشود روی الگوی اخلاقگرای دینی بیش از پیش سرمایهگذاری شود؛ زیرا این الگو نه تنها به مدارای اجتماعی بیشتر منجر شده، بلکه واجد پیامدهای اخلاقی مثبت دیگری نیز خواهد بود.
حال با توجه به اینکه افراد دارای الگوها و سبکهای مختلفی از دینداریاند، این پژوهش در پی پاسخ به سؤالات ذیل است: سؤال اصلی: آیا بین الگوهای دینداری(مناسکگرا، اخلاقگرا، عرفانگرا) و مدارای اجتماعی ارتباطی وجود دارد؟ این رابطه مستقیم است یا معکوس؟ سؤال فرعی: مدارای اجتماعی چه رابطهای با متغیرهای زمینهای سن، جنس، وضعیت تأهل و قومیت دارد؟ د) ادبیات تحقیق هدف اصلی از پیشینۀ تحقیق این است که پشتوانه و زمینهای برای پژوهش فراهم آورد و پلی بین پروژۀ تحقیقاتی و وضع فعلی معرفت دربارۀ موضوع ایجاد کند(بلیکی، 1384: 99).
نتایج پژوهش گلابی و رضایی(1392)، آقابخشی و همکاران(1390)، عسکری و شارعپور(1388)، کوت و اریکسون(2009)، داینین(2001) و نتیجۀ تحقیق حاضر، حاکی از این بود که مقطع تحصیلی تأثیر معناداری بر مدارای اجتماعی داشته است.
از دیگر نتایج تحقیق این بود که رابطۀ معکوس و معناداری بین دو متغیر الگوی مناسکگرا و مدارای اجتماعی و ابعاد آن وجود دارد.
پیشنهاد میشود در تحقیقات آینده به صورت خاص، مدارای اجتماعی در رابطه با متغیر رشتۀ تحصیلی بررسی و روشن شود چه اقتضائات ساختاری و غیر ساختاری در یک رشتۀ تحصیلی وجود دارد که یک نوع منش اجتماعی مانند مدارا را تضعیف یا تقویت میکند.
"Typology and Measurement Tolerance among Students of Faculties of Social Sciences at Tehran University and Allameh Tabatabai".
"Evaluation of Social Capital and Tolerance among Students of the Faculty of Social Sciences, University of Tehran and Allameh Tabatabaei"."