چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به تبیین سهم استرس تحصیلی، صفات شخصیتی، درک عملکرد خانواده با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان مقطع کارشناسی پرداخته است.
روش: جامعه آماری تحقیق، دانشجویان کارشناسی دانشگاه خوارزمی در سال 95-94 می باشند که از بین آنان نمونه ای به حجم 400 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. سنجش متغیرها بر اساس پرسشنامه استرس تحصیلی دوران دانشجویی گادزلا، پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO، پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده FAD و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ورود مکرر و گام به گام بررسی شد.
یافته ها: بین استرس تحصیلی با اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین صفات شخصیت با اعتیاد به اینترنت و بین عملکرد خانواده با اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد بین استرس تحصیلی، صفات شخصیت و عملکرد خانواده با اعتیاد به اینترنت رابطه چندگانه وجود دارد. به عبارتی؛ این متغیرها 42 درصد واریانس مربوط به اعتیاد به اینترنت را تبیین می کنند.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود و مرحله ای نشان داد متغیرهای پیش بین استرس تحصیلی، صفات شخصیت و عملکرد خانواده، متغیر ملاک(اعتیاد به اینترنت) را می توانند در سطح بالایی پیش بینی کنند که از بعد تربیتی و آموزش لازم به توجه است.
Objectives: The aim of this study is to determine the academic stress، personality traits، and understanding the family function with Internet addiction in Kharazmi University undergraduate students.
Method: The research sample of this study consisted of 400 randomly selected undergraduate students of Kharazmi University in the years 95-94. The variables were examined using Gadzla’s academic stress questionnaire، five-factor personality questionnaire NEO، family function questionnaire FAD، and Young’s internet addiction questionnaire. Data were analyzed step by step using Pearson correlation and regression analysis.
Results: According to the obtained results، there is a significant relationship between the academic stress and internet addiction. Also، there is a significant relationship between personality traits and internet addiction، and family function and Internet addiction are significantly related.
Conclusion: The results of multiple regression analysis showed that there are multiple relationships among academic stress، personality traits and family function with internet addiction. In other words، these variables determine 42% of the variance related to the internet addiction.
خلاصه ماشینی:
"میشی، گلاچان و برای(2001) بر اساس نتایج مطالعات ابوذری(1994)، کور و همکاران(1998؛ نقل از: میسرا و کاستیلو، 2004) و فیشر(1994)، بر نقش Kuss, Shorter, Rooij, De Mheen & Griffiths Yan, Li & Sui Jie, Yezhen, Yukai, Ying, Dongying & Jiaji Morris Gadzella & Baloglu Frustration Conflict Pressures Changes Self-Imposed Michie, Glachan & Bray Abouzari Misra & Castillo مهم و تعیینکنندۀ استرس تحصیلی در شگلگیری تجارب دانشجویان، در کنار متغیرهای ششگانه(سن، جنس، انگیزۀ ادامۀ تحصیل، عزت نفس کلی، مفهوم خودتحصیلی) تأکید کردند.
نکتۀ مهم و اساسی در این خصوص، بررسی عوامل مرتبط با بروز این اعتیاد در بین گروههای در معرض خطر است؛ اینکه: - چه عواملی باعث میشود تعداد ساعات استفاده از اینترنت در برخی از افراد روزبهروز افزایش یابد و در نتیجه مشکلات تحصیلی، شغلی و خانوادگی را به دنبال داشته باشد؟ - چرا برخی از افراد قادر به کنترل میزان استفادۀ خود از اینترنت نیستند؟ - چه عواملی باعث میشود برخی نسبت به برخی دیگر گرایش بیشتری نسبت به اینترنت داشته باشند؟ - آیا برخی افراد با داشتن برخی از ویژگیها میتوانند برای این وابستگی مستعدتر باشند؟ - این زمینهها محیطی است یا به خود فرد برمیگردد؟ - نقش خانواده در این میان چگونه است؟ با توجه به نکات ذکر شده، در این پژوهش سعی بر این است در بافت فرهنگی ایران سهم استرس تحصیلی، صفات شخصیتی و درک عملکرد خانواده در ارتباط با اعتیاد به اینترنت دانشجویان مقطع کارشناسی بررسی شود."