چکیده:
امروزه مدیریت عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط در قالب ارزیابی عملکرد و به شکل غیررسمی انجام شده و اغلب با هدف نظارت و کنترل صورت میگیرد و این در حالی است که مدیریت عملکرد کلیدیترین اقدامی است که میتواند دانش، مهارت و قابلیتهای کارکنان را بهبود بخشیده و ماندگاری نیروی کار کیفی را افزایش دهد. هدف از این پژوهش زمینهسازی و ارایه راهکارهای عملی برای طراحی سیستم مدیریت عملکرد بومی بهمنظور ارتقای کارآیی کارکنان و اثربخشی در شرکتهای کوچک و متوسط ایران، بهخصوص شرکتهای فعال در بازار سرمایه است. روش پژوهش کیفی، مبتنی بر تحلیل تِم، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در شرکت تامین سرمایه امین انجام گرفته است. نمونهگیری به روش نظری و با بهکارگیری فن گلولهبرفی انجام گرفته است که بر مبنای آن، 12مصاحبه از سطوح معاونت تا کارشناسی شرکت مورد مطالعه، صورت پذیرفته است. یافتههای پژوهش شامل 100 تم فرعی است که در قالب 9 تِم اصلی دستهبندی شدهاند؛ مهمترین و بیشترین کدهای فرعی مربوط به چالشهای شناسایی شده در قالب تِمهای «شاخص و معیار»، «توجیه نبودن ارزیابان» و «عدالت و سلیقه» است.
خلاصه ماشینی:
هدف از این پژوهش زمینهسازی و ارایه راهکارهای عملی برای طراحی سیستم مدیریت عملکرد بومی بهمنظور ارتقای کارآیی کارکنان و اثربخشی در شرکتهای کوچک و متوسط ایران، بهخصوص شرکتهای فعال در بازار سرمایه است.
باتوجه به نقش تاثیرگذار سرمایه انسانی<FootNote No="84" Text=" Human Capital"/>، بهعنوان یکی از مهمترین داراییهای هر سازمان، و مدیریت منابع انسانی، بهعنوان یکی از مهمترین نظامهای هر سازمان [6]، بهمنظور موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط، شناخت دقیق و نظاممند چالشها و مشکلات مربوط به سیستم مدیریت عملکرد، اهمیت دارد و با در نظر داشتن خلاء تحقیق در خصوص این نوع شرکتها، اهتمام به این امر در راستای توسعه منابع انسانی و برخورداری از یک سیستم ارزیابی مناسب و اثربخش، بسیار ضروری است.
بنابراین، اهمیت این تحقیق بهمنظور طراحی سیستم مدیریت عملکرد بومی که مدل مناسبی برای شرکتهای کوچک و متوسط بازار سرمایه ایران باشد، به این دلیل است که با بررسی و ارزیابی دقیق سیستم مدیریت عملکرد در این شرکت، میتوان به آسیبشناسی این حوزه پرداخته و در نتیجه به بهبود اثربخشی فعالیتهای منابع انسانی کمک شایانی نمود.
در ادامه پیشینه برخی مطالعات خارجی و داخلی انجام شده در این خصوص آمده است: هرمن، هری و گاتفردسون<FootNote No="94" Text=" Herman, Harry, Gottfredson"/> (2011)، در مقالهای با عنوان «چرا از مدیریت عملکرد متنفریم و چرا باید آنرا دوست داشته باشیم» به بررسی نقش و جایگاه مدیریت عملکرد در سازمان و بیان تفاوتهای آن با ارزیابی عملکرد میپردازند؛ در تحقیق آنها مدیریت عملکرد بهعنوان یک فرآیند مستمر شناسایی، اندازهگیری، توسعه عملکرد اشخاص و تیمها تعریف شده است که هدف آن هماهنگی عملکرد افراد با اهداف راهبردی یک سازمان است.