چکیده:
هدف: پیشرفت تعالی بخش با کاربست علومی حاصل می شود که در دانشگاه حقیقتا اسلامی تولید شده است؛ زیرا دانشگاه بدون علم، محکوم به عقب ماندگی و بدون تعالی معنوی نیز محکوم به گمراهی است. شناخت ماهیت دانشگاه اسلامی مسئله ای است که هرگونه اقدام اسلامی سازی متوقف بر آن است. پژوهش حاضر درصدد است یکی از عناصر اصلی دانشگاه اسلامی را از نگاه رهبر معظم، طرح و تبیین کند. روش: پژوهش از نظر هدف، بنیادین؛ از نظر ماهیت داده، کیفی و از نظر نوع، تحلیل محتوای کیفی با رهیافت عرفی است. جامعه رسانه ای مورد مطالعه، کلیه سخنان رهبری از ابتدای تصدی تا سال 1392 می باشد. نمونه از نوع هدفمند و عبارت است از کلیه بیانات، نامه ها و پیامهایی که رهبری خطاب به اقشار ذی ربط ایراد فرموده اند. یافته ها: یکی از عناصر اساسی دانشگاه اسلامی «آرمان گرایی و حرکت» است که زیرمقوله های آن به ترتیب اولویت عبارتند از: شوق و امید به آیندة مطلوب، روحیه باطراوت انقلابی و انگیزة پرنشاط ایمانی، آرمان خواهی و طلبیدن قله ها، هدفگذاری والا و مقدس، خواستن مصرّانه اصلاح و یشرفت، باور به امکان تغییر آینده، قانع نبودن به پیشرفتها و داشته ها، سلامت جسم و روان، تفریح و فراغت مفید، باور به تاثیر حرکتهای کوچک. نتیجه گیری: اسلامی سازی دانشگاه بدون درک حقیقی آن، حصول نتایج عکس را محتمل می سازد. دانشگاه اسلامی حقیقتی جذّاب، زیبا، تعالی بخش و پیش برنده است، نه آن گونه که برخی ها محدود و تنگ نظرانه دریافته اند. آگاهی از مولفه های اصلی دانشگاه اسلامی می تواند در اقدامات اسلامی سازی راه گشا باشد.
Objectives: The present research aims at analyzing the entity، essence and ipseity of Islamic university from view point of supreme leader of Islamic revolution.
Method: The method of the article is fundamental and qualitative .the media community of the research included all speeches made by supreme leader before 1392 .
Results: The results of the research indicate" Idealism and movement" as one of the basic elements in Islamic university. The subdivisions of the mentioned element are as follow: enthusiasm and hopefulness toward ideal future، revolutionary and cheerful spirituality and morality، idealism، holly intentions and aims، development and reform، to be hopeful to future changes، soul and body health، constructive entertainments.
Conclusion: The author of the survey concludes islamicization of universities is not actualized unless it is really understood. Islamic university is a sort of attractive، fruitful and progressive university. To be aware of the major components of the Islamic university will help to develop islamicization measures.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: یکی از عناصر اساسی دانشگاه اسلامی «آرمانگرایی و حرکت» است که زیرمقولههای آن به ترتیب اولویت عبارتند از: شوق و امید به آیندۀ مطلوب، روحیۀ باطراوت انقلابی و انگیزۀ پرنشاط ایمانی، آرمانخواهی و طلبیدن قلهها، هدفگذاری والا و مقدس، خواستن مصرانۀ اصلاح و پیشرفت، باور به امکان تغییر آینده، قانع نبودن به پیشرفتها و داشتهها، سلامت جسم و روان، تفریح و فراغت مفید، باور به تأثیر حرکتهای کوچک.
از سوی دیگر، اسلامی شدن نیز یکی از مسائل پراهمیت دانشگاههای جهان اسلام است؛ تا جایی که آیندۀ این کشور و این انقلاب، به اسلامیکردن دانشگاه بستگی دارد(خامنهای،< بیانات در دیدار مسئولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها.
حجاب در عین اهمیت فراوان خود باید مورد توجه باشد، اما «اولویتدارترین» معرفی کردن چیزی که «اولویتدارترین نیست»، نه تنها فاصله گرفتن از هویت دانشگاه اسلامی است، که حتی ممکن است موجب فاصله گرفتن و بدبین شدن نسبت به این حقیقت مهم شود؛ زیرا کار سطحی و بدون پشتوانۀ علمی، گاهی حتی به پیامدهایی برعکس خواستهها منجر میشود.
"/> 1383) از دیگر دلایل لزوم امیدواری این است که طبق نظر تعداد قابل توجهی از کارشناسان ایرانی و غیر ایرانی، قبل از سال 1404 ایران به چیزی که در چشمانداز وعده داده شده، خواهد رسید؛ یعنی رتبۀ اول علمی در میان کشورهای اسلامی(خامنهای،< بیانات در دیدار نخبگان جوان.
دانشگاهیان باید سعی کنند دانشمندانی باشند که میتوانند چرخ دنیا را در جهت درست به حرکت در بیاورند؛ این را برای خود هدف قرار دهند؛ و این ممکن است(خامنهای،< بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علمی.