چکیده:
هدف: تولید علم در دنیای معاصر موجب ایجاد قدرت در زمینه های متفاوت می شود و به همین دلیل، اکثر کشورهای جهان به دنبال افزایش کمی و کیفی محصولات علمی خود هستند.
روش: مقاله حاضر، که پژوهشی اسنادی است، سعی کرده امکان تولید علوم اجتماعی اسلامی را بررسی کند. لذا با نگاهی تاریخی به تحولات علم، روند شکل گیری هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی های علمی معاصر را که اغلب در غرب رشد و تکامل یافته اند، بررسی کرده است.
یافته ها: بعد از دهه 70 میلادی و رخداد انقلاب اسلامی ایران، هستی شناسی های این دنیایی مشروعیت تام و تمام خود را از دست دادند و روندهای جدیدی در حوزه تولید علوم اجتماعی به وجود آمد که نشان دهنده تغییر پارادایمیک جدیدی در این حوزه بود که می توان آن را تغییر پارادایم از نوگرایی غربی به تمدن نوین اسلامی نامید. امروزه نیز این تغییر پارادایمیک در بستر بیداری اسلامی رشد روزافزونی را تجربه می کند.
نتیجه گیری: علوم اجتماعی اسلامی با هستی شناسی ای چند وجهی، سعی در مشاهده و مطالعه واقعیت غیب و مشهود به طور همزمان دارد که گامی فراتر از علوم اجتماعی رایج کنونی است.
Objectives: Science production in the instant world brings power and sovereignty in different aspects and therefore most of the countries of the world are trying to develop their scientific productions both in quality and quantity.
Method: The method of the present study is documentary and investigating the possibility of Islamic social sciences production. Therefore it takes a historical glance on scientific process and the formation of ontology، epistemology and contemporary scientific methodologies which are mostly originated in west.
Results: The results of the research indicate that worldly (secular) ontologism has lost it's legitimacy after 70 Decade and Islamic revolution in Iran and new processes in production of social sciences are started which show a paradigm change in this field (paradigm shift from western modernism to Islamic modern civilization). Nowadays the new paradigm is being experienced increasingly in Islamic awakening era.
Conclusion: The author of the paper concludes Islamic social sciences attempt to study the reality of concealed and witnessed simultaneously in multidimensional ontology.
خلاصه ماشینی:
از دنیاگرایی تا دنیازدایی تولید علوم اجتماعی اسلامی در بستر بیداری اسلامی ( چکیده هدف: تولید علم در دنیای معاصر موجب ایجاد قدرت در زمینههای متفاوت میشود و به همین دلیل، اکثر کشورهای جهان به دنبال افزایش کمی و کیفی محصولات علمی خود هستند.
یافتهها: بعد از دهۀ 70 میلادی و رخداد انقلاب اسلامی ایران، هستیشناسیهای ایندنیایی مشروعیت تام و تمام خود را از دست دادند و روندهای جدیدی در حوزه تولید علوم اجتماعی به وجود آمد که نشاندهندۀ تغییر پارادایمیک جدیدی در این حوزه بود که میتوان آن را تغییر پارادایم از نوگرایی غربی به تمدن نوین اسلامی نامید.
دنیاگرایی، دنیازدایی، بیداری اسلامی، علوم اجتماعی اسلامی/غربی، نوگرایی الف) مقدمه هر چند یونان باستان 1 را آغازگر علم جدید نامیدهاند و بسیاری از دانشهای امروزی به آن دوران برمیگردد، اما ظهور، گسترش و تولید علم به معنای جدید آن، در آن زمان رخ نداده بود.
Disenchantment Bendix Weigert Calhoun Ritzer Bureaucratic Habermas dehumanizing Godless Modernity هـ) نظریۀ دنیاگرایانه و علوم اجتماعی در دنیای معاصر «دنیای امروز به جز مواردی، به اندازۀ گذشتۀ مذهبی است و در جاهایی هم مذهبیتر از گذشته است».
وی معتقد است روند دنیاگرایانه تنها به نهادهای اجتماعی و فرهنگی جامعه محدود نمیشود، بلکه ذهنیت افراد نیز در این فرایند درگیر خواهد شد: «فرایند دنیاگرایانه، بعدی Berger Linda Woodhead The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion ذهنی نیز دارد.