چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ابعاد نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی بر فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران از دیدگاه کارکنان بوده است.
روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی می باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنان سازمانهای دولتی ایران و نمونه گیری به روش خوشه ای چندمرحله ای بوده و تعداد 3021 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی و فساد اداری می باشند و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که ابعاد نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی، بر فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران تاثیر منفی می گذارند. یافته دیگر پژوهش نشان داد که از بین ابعاد نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی، اعتقاد به نظارت الهی بالاترین رتبه را در سازمانهای دولتی ایران داشته است و ابعاد نظارت مدیریتی، نظارت درونی و نظارت عمومی به ترتیب در رده های بعدی قرار داشته اند.
نتیجه گیری: همه ابعاد نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی بر فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران اثر کاهنده دارند و از بین این ابعاد، بعد نظارت مدیریتی بیشترین اثر کاهنده را بر فساد اداری داشته است
خلاصه ماشینی:
"(اسداللهی و همکاران، 1383: 218) به توجه به مطالب گفته، بررسی تأثیر ابعاد نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی بر فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران، از ضرورتهای این پژوهش است.
جدول 3: شاخصهای برازش مدل پیشنهادی پژوهش )به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج ارائه شده در جدول 4 نشاندهندۀ اثر منفی و معنادار ابعاد نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی؛ یعنی اعتقاد به نظارت الهی، نظارت درونی، نظارت عمومی و نظارت مدیریتی بر فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران میباشد.
همچنین نتایج حاصل از آزمون رتبهبندی فریدمن نشان داد که از بین ابعاد نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی در سازمانهای دولتی ایران، اعتقاد به نظارت الهی بالاترین رتبه را داشته است و ابعاد نظارت مدیریتی با میانگین، نظارت درونی و نظارت عمومی با میانگین در ردههای بعدی قرار دارند و در توجیه این مسئله که چرا با وجود اینکه بعد اعتقاد به نظارت الهی در سازمانهای دولتی ایران در رتبۀ اول قرار دارد، اما نسبت به دو بعد نظارت مدیریتی و درونی تأثیر منفی کمتری بر فساد اداری میگذارد، میتوان اینگونه استدلال کرد که اولا، افراد تخلف و کجروی خود را در نزد خداوند موجه میدانند (توجیه میکنند) و دوما، افراد این اعتقاد را دارند که در صورت تخلف و کجروی مورد بخشش خداوند قرار خواهند گرفت.
یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش با نتایج پژوهشهای مختلف مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت که به شرح ذیل است: یافته پژوهش حاضر نشان داد که اعتقاد به نظارت الهی بر فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران تأثیر منفی معنادار میگذارد."