چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر آگاهی فراشناختی دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر کرج را تشکیل دادند؛ و نمونه پژوهش شامل 45 دانشآموز که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخابشده بودند و بهطور تصادفی در سه گروه آزمایشی1 (15 نفر) و آزمایشی 2 (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامههایی که جهت جمعآوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شدند عبارت است از: پرسشنامه آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون (1994). برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان و آموزش مهارتهای ذهنآگاهی در مقایسه با گروه کنترل موجب بهبود نمرات آگاهی فراشناختی دانشآموزان شده است. بین میزان اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و آموزش مهارتهای ذهنآگاهی در آگاهی فراشناختی دانشآموزان در مرحله پسآزمون و پیگیری از نظر آماری تفاوت معنادار نمیباشد؛ بنابراین، آموزش تنظیم هیجان و آموزش مهارتهای ذهنآگاهی یک روش موثر در آگاهی فراشناختی دانشآموزان است.
The aim of this study was to compare the effectiveness of emotion regulation training and mindfulness skills training on students\' metacognitive awareness. The present study is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design and follow-up with a control group. The statistical population of the present study was all high school students in Karaj. The sample consisted of 45 students who were selected by multi-stage cluster sampling method and randomly divided into three experimental groups of 1 (n = 15), 2 experimental (n = 15) and control (n = 15). Questionnaires designed to collect information from the sample group: Sharav and Denison (1994) Metacognitive Awareness Questionnaire. For statistical analysis of data, analysis of variance with repeated measures was used using SPSS software. The results showed that emotion regulation training and mindfulness skills training improved students\' metacognitive awareness scores compared to the control group (P <0.05). There is no statistically significant difference between the effectiveness of emotion regulation training and mindfulness skills training on metacognitive awareness in the post-test and follow-up stages (P> 0.05). Therefore, teaching emotion regulation and mindfulness skills training is an effective method in students\' metacognitive awareness. study aimed to compare the effectiveness of emotion regulation training and mindfulness skills training on students\' academic motivation. The present study is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design and follow-up with a control group. The statistical population of the present study consisted of all high school students in Karaj; The research sample consisted of 45 students who were selected by multi-stage cluster sampling method and were randomly divided into three experimental groups 1 (15 people), 2 experimental (15 people) and control (15 people). The questionnaires that were considered to collect information from the sample group were: Walrend et al. (1992) Academic Motivation Scale. Analysis of variance with repeated measures using SPSS software was used for statistical analysis of data. The results showed that emotion regulation training and mindfulness skills training compared to the control group improved academic motivation scores (P <0.05). There is no statistically significant difference between the effectiveness of emotion regulation training and mindfulness skills training in academic motivation in the post-test and follow-up stages (P> 0.05). Therefore, teaching emotion regulation and mindfulness skills training is an effective method in students\' academic motivation.
خلاصه ماشینی:
فراشناخت شکلی از شناخت است که عبارت از فرایند تفکر سطح بالا است و شامل کنترل فعال فرایندهای شناختی و نظارت بر آنها می باشد (ها 7 escon"/>escon"/> Cullen Adolph & Berge Costa & Faria Shkullaku cognition Snowman, Biehler Hamonniere, Varescon مطالعات بسیاری نشان دادهاند که استفاده از فراشناخت در کلاس به بهبود یادگیری بهطورکلی (میر و الکساندر 1 ، 2011) و یادگیری حل مسئله، پژوهش و تفکر سطح بالا بهطور ویژه میانجامد (زوهر و دیوید 2 ، 2008؛ زوهر و پلد 3 ، 2008، چن 4 ، 2010).
اجرای مداخلات مبتنی بر ذهنآگاهی در نوجوانان دبیرستانی، هم در جمعیت غیر Mayer, Alexander Zohar, Ben David Peled Chen Kinsworthy & Garza Arabatzoudis, Rehm, Nedeljkovic, & Moulding Gross, & Thompson Zeidan Burke Spek, van Ham & Nyklíček همکاران، 2015؛ زمانی امیر زکریا و همکاران، 1397) و همینطور در جمعیت بالینی (برای مثال زیلوسکا 1 و همکاران، ۲۰۰8؛ سین، یالمز و یورداگیول 2 ، ۲۰1 3 r"/>r"/ 4 e"/>e"/>، 2014؛ قلی پور کوهستانی، 1396) در حال افزایش است و اثربخشی خود را در بهبود اختلالات متمایز نشان داده > کابات زین ذهنآگاهی را توجه کردن به مدل خاص، هدفمند، در زمان حال و کنونی، بدون قضاوت و پیشداوری تعریف کرده است (سگال، ویلیامز 5 e"/>e"/>، 2002).
بر همین اساس پژوهش حاضر به دنبال جوابگو بودن به این سؤال است که آیا بین میزان اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر آگاهی فراشناختی دانشآموزان تفاو دارد؟ پژوهش پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود.