چکیده:
شهرت شرکتی به صورت «ارزیابی کلی ذینفعان از شرکت در طول زمان» تعریف میشود. شهرت شرکتی میتواند با افزایش موقعیت اجتماعی شرکت منجر به تاثیرگذاری بر ترجیحات مشتریان شده و بدین ترتیب عملکرد مالی را تحت تاثیر قرار دهد؛ از سوی دیگر نیز عملکرد مالی بالای واحدهای تجاری میتواند منجر به ایجاد تصویر مثبت و ایدهال در ذهن ذینفعان شده و در نتیجه شهرت شرکتی را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس تبیین ارتباط متقابل بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی میتواند قابل توجه باشد. از اینرو در این پژوهش ارتباط متقابل بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی بررسی شده است. برای این منظور 64 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی دوره 1390 الی 1394 (320 سال شرکت) انتخاب شده و با استفاده از روش سیستم معادلات همزمان (3SLS) ارتباط متقابل بین آنها بررسی شد. یافتهها نشان میدهد که بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی رابطه متقابل و مثبتی وجود دارد. این یافتهها میتواند برای سرمایهگذاران، مدیران واحدهای تجاری و سایر استفادهکنندگان از جهت تبیین چگونگی ارتباط بین شهرت شرکتی و میزان عملکرد مالی مفید باشد.
Corporate reputation is stakeholders overall assessment of company over time. The Corporate reputation could affect company's financial performance where company's financial performance could affect corporate reputation. Accordingly، it can explain relationship between these behaviors where relationship between the two can be considered. Therefore، in this study، the correlation between corporate reputation and financial performance is examined. For this purpose، 64 samples of listed companies on the Stock Exchange during the period of 2011-2015 were selected. Using simultaneous equations (3SLS) the interaction between them has studied. Results show that the corporate reputation and financial performance has positive interaction. The findings could be useful for investors، managers and other users to establish the relationship between corporate reputation and financial performance.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه متقابل شهرت شرکتی و عملکرد مالی با استفاده از سیستم معادلات هم زمان SLS٣ سعید طهماسبی خورنه ١*، فرزاد ایوانی ١، محمد جواد اردشیری 2 ١- کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ٢- عضو هیأت علمی دانشگاه رازی و دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه بوعلی سینا، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ٣- کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٣/٢٧ تاریخ پذیرش: ١٣٩٦/٧/٢٢ چکیده شهرت شرکتی به صورت «ارزیابی کلی ذینفعان از شرکت در طول زمان» تعریف می شود.
با توجه به مبانی نظری یادشده و وجود پژوهش های اندک درباره رابطه دوطرفه این دو متغیر، این پژوهش درصدد است تا به بررسی رابطه متقابل بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد.
براساس چنین ارتباط هم زمانی در این پژوهش به بررسی رابطه متقابل بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی شرکت های بورسی از طریق سیستم معادلات </رجوع شود به تصویر صفحه> هم زمان SLS٣ پرداخته شد.
Corporate Reputation and Financial Performance: Evidence from Turkey, Department of Business Administration, Istanbul University, Beyazit Campus, Istanbul, Turkey.
&quot;Investigating the Impact of Market Orientation on Brand Reputation of Manufacturing and Service Companies&quot;, Master's thesis, Faculty of Economics and Management, Guilan University.
Corporate reputation and economic performance: The evidence from Poland.
Corporate Reputation &amp; Firm Performance: Empiricial Literature Evidence.
Corporate Reputation &amp; Firm Performance: Empiricial Literature Evidence (August 16, 2010).