چکیده:
هدف تحقیق، تعیین اثر خودکنترلی دشواری تکلیف بر دقت و الگوی حرکتی مهارت ورزشی پات گلف بود. بدین منظور، 30 دانشجوی مبتدی (14 دختر و 16 پسر؛ میانگین سنی 64/1±1/21 سال) بصورت شبه تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. در مرحله اکتساب به شرکت کنندگان گروه خودکنترل گفته شد قبل از هر کوشش می توانند هر یک از فواصل از قبل مشخص شده تا هدف (25، 50، 75، 100، 125، 150، 175 و 200 سانتی متری) را انتخاب و تمرین کنند. برنامه تمرین هر آزمودنی گروه خودکنترل مبنایی شد برای برنامه ریزی تمرین فواصل از پیش تعیین شده یکی از آزمودنیهای متناظر در گروه جفت شده. یادگیرندگان در مرحله اکتساب هشت بلوک 10 کوششی تمرین کردند. در روز دوم، آزمونهای یادداری، انتقال تکلیف دوگانه و انتقال تکلیف منفرد اجرا شد. خطای شعاعی (مرحله اکتساب و آزمونها) و امتیاز الگوی حرکتی پات گلف (آزمونها) با استفاده از روش تحلیل واریانس مرکب با اندازه گیری مکرر و امتیاز الگوی حرکتی پات گلف در مرحله اکتساب با استفاده از آزمون t تحلیل شد. بر اساس نتایج، خطای شعاعی گروه خودکنترل در مرحله اکتساب نسبت به گروه جفت شده تفاوت نداشت (709/0=p)، اما در آزمون های یادداری، انتقال تکلیف دوگانه و انتقال تکلیف منفرد کمتر بود (001/0>p در همه موارد). همچنین، الگوی حرکتی گروه خودکنترل در مرحله اکتساب و آزمونهای مختلف نسبت به گروه جفت شده برتری داشت (001/0>p در همه موارد). مزایای خودکنترلی دشواری تکلیف با استفاده از چارچوب نقطه چالش توجیه شد.
خلاصه ماشینی:
استادیار، گروه رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران ، ایران چکیده هدف تحقیق ، تعیین اثر خودکنترلی دشواری تکلیف بر دقت و الگوی حرکتی مهارت ورزشی پات گلف بود.
ميانگين خطاي شعاعي روش هاي مختلف تمرين در مرحلة اکتساب و آزمون ها الگوی حرکتی میانگین امتیاز الگوی حرکتی مهارت پات گلف در روش های تمرین خودکنترلی دشواری تکلیف و جفت شده در آخرین بلوک مرحلۀ اکتساب در سمت چپ شکل ٣ ارائه شده است .
به صورت کلی نتایج تحقیق ، فرضیه های پژوهشی مبنی بر برتری روش تمرین خودکنترلی دشواری تکلیف بر روش جفت شده در یادگیری پات گلف در مراحل اکتساب ، یادداری و انتقال را تأیید کرد.
نتایج تحقیق نشان داد که الگوی حرکتی پات گلف در روش تمرین خودکنترلی دشواری تکلیف نسبت به روش جفت شده در مراحل اکتساب ، یادداری و انتقال بهتر بوده است .
از سوی دیگر، نتایج تحقیق نشان داد که روش تمرین خودکنترلی دشواری تکلیف نسبت به روش تمرین جفت شده ، به صورت معناداری دقت بیشتری در اجرای پات گلف در مراحل یادداری و انتقال به همراه آورده است .
Self-controlled amount of practice benefits learning of a motor skill.
Self-control of task difficulty during training enhances motor learning of a complex coincidence-anticipation task.
Self-control of task difficulty during early practice promotes motor skill learning.
The effect of self-regulated and experimenter-imposed practice schedules on motor learning for tasks of varying difficulty.
Physical assistance devices in complex motor skill learning: Benefits of a self-controlled practice schedule.