چکیده:
این پژوهش به منظور تعیین میزان ااثربخشی آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده در کارکنان صنایع سیمانی بالای ده هزار تنی انجام گرفت. هدف از پژوهش حاضر ارایه مدل آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده می باشد. بدین منظور، عوامل یادگیری سازمانی از طریق پژوهش کیفی در قالب کدهای باز،محوری ،انتخابی و مشاهدات حاصل معرفی شده و سپس با استفاده از مدل معادلات ساختاری، مدل نهایی بدست آمد. داده ها از بین کارکنان سه شرکت سیمان آبیک،تهران و سپاهان با جامعه آماری شامل 1719 نفر از کارکنان صنایع سیمانی گردآوری شد..نمونه مربوط به پژوهش کیفی شامل 29 نفر از کارشناسان و متخصصین با تجربه در عرصه صنعت سیمان بوده و نمونه پژوهش کمی شامل 326 نفر از کارشناسان و کارکنان بوده که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای کمی از پرسشنامه 72 سوالی محقق ساخته استفاده شده است. پایایی کل پرسشنامه برابر 93/0 می باشد و روایی محتوایی و صوری آن با کمک همکاران و استادان صاحبنظر تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از مدل معادلات ساختاری و رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که وضعیت سازمان یادگیرنده در شرکتهای سیمانی در حد متوسط است.در نهایت مدل بدست آمده از دو دسته عوامل فردی و سازمانی ذیل تشکیل گرده است .عوامل فردی موثر بر یادگیری سازمانی شامل آموزش محتوای علمی، ادراک، اعتماد و خودکارآمدی آموزش و عوامل سازمانی موثر بر سازمان یادگیرنده شامل فرهنگ سازمانی، شکل دهی به ساختار، سبک مدیریت و رهبری، آمادهسازی نیروی انسانی )هویت(، سازگاری و تطبیق با محیط، سیاستها و قوانین و مقررات، دستیابی به محصول قابل دفاع است. سهم عوامل فردی در سازمان
یادگیرنده بیشتر از عوامل سازمانی بوده و نیز سهم هریک از عوامل فوق تعیین گردیده است
خلاصه ماشینی:
"تولید انبوه سیمان و عدم تقاضای داخلی مطابق با این روند، شرکت های سیمانی را موظف می کند شیوه های نوینی را در همه ابعاد اتخاذ کرده و آموزش و اجرا نمایند (ویژه نامه صنعت ، ١٣٩١) و نیازمند بازنگری در وضعیت یادگیری خود و شناسایی عوامل تأثیرگذار در نیل به یادگیری سازمانی و تحقق سازمان یادگیرنده هستند.
فرهنگ سازمانی یکی از عوامل مهم است که بستر سازمان یادگیرنده را فراهم می کند و شامل شبکه ها، ارزش ها و دستاوردهایی می شود که از طریق این شبکه ها به دست می آید و بستری برای توسعه سرمایه های فکری سازمان می گردد و تولید دانش و خلق ارزش از طریق ایجاد نوآوری یا یادگیری های دو حلقه ای به صورت جمعی و مشارکتی ایجاد می گردد.
Impact of Knowledge Management Dimensions on Learning Organization.
Knowledge management in the learning organization.
The intriguing art of knowledge management and its relation to learning organizations.
Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation.
Synergizing the learning organization and knowledge management.
The characteristics, outcomes and sources of the Learning Organization: The case of car component suppliers in Britain (Doctoral dissertation, London School of Economics and Political Science (United Kingdom)).
Guided work-based learning: Sharing practical teaching knowledge with student teachers.
learning organization and knowledge management:which ond enhances another one more?"