چکیده:
ﻫﺪف: ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﺷﻌﺎر رﯾﺘﻤﯿﮏ ﺑﺮﮐﺎرﮐﺮد ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺷﻨﯿﺪاری - ﮐﻼﻣﯽ ﮐﻮدﮐﺎن.
روش: اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺎرآزﻣﺎﯾﯽ ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺷﺪه ﺷﺎﻫﺪدار (RCT )ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ 80 داﻧﺶآﻣﻮز ﻫﻨﺠﺎر دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺷﺸﻢ اﺑﺘﺪاﯾﯽ (1394-95)ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﻪ دوﮔﺮوه 40 ﻧﻔﺮی ﺷﺎﻫﺪ و ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪﻧﺪ، داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮔﺮوه ﺗﺠﺮﺑﯽ 8 ﻫﻔﺘﻪ ﻣﺘﻮاﻟﯽ ﺑﺼﻮرت روزاﻧﻪ ﺑﻪ اﺷﻌﺎر رﯾﺘﻤﯿﮏ ﺿﺒﻂ ﺷﺪه ﮐﺘﺎب ﻓﺎرﺳﯽ ﮔﻮش دادﻧﺪ. ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ، ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺷﻨﯿﺪاری- ﮐﻼﻣﯽ ﻫﺮ دوﮔﺮوه، ﺑﺎ آزﻣﻮن ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺷﻨﯿﺪاری ﮐﻼﻣﯽ ری ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪ. داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS ﻧﺴﺨﻪ 21 وآزﻣﻮﻧﻬﺎی ﻣﻦ وﯾﺘﻨﯽ، ﺗﯽ زوﺟﯽ و وﯾﻠﮑﺎﮐﺴﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪ.
ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: داﻣﻨﻪ ﺳﻨﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان 11-12 ﺳﺎل و از ﻧﻈﺮ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ ﺑﻄﻮر ﻣﺴﺎوی اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. در ﭘﺲ آزﻣﻮن، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ اﻣﺘﯿﺎز ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮐﻠﯽ از ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺷﻨﯿﺪاری-ﮐﻼﻣﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮔﺮوه ﺗﺠﺮﺑﯽ (1/54±10/6)ﺑﺼﻮرت ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﯿﺸﺘﺮ ازﮔﺮوه ﺷﺎﻫﺪ (1/68±8/40) ﺑﻮد(0/028=p). ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﭘﺲ آزﻣﻮن، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ اﻣﺘﯿﺎز ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮐﻠﯽ، اﻣﺘﯿﺎز ﺑﺎ ﻣﺪاﺧﻠﻪ، ﯾﺎدآوری ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ، ﯾﺎدآوری ﺗﺎﺧﯿﺮی و ﺑﺎزﺷﻨﺎﺳﯽ درﮔﺮوه ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﺼﻮرت آﻣﺎری ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﺸﺘﺮاز ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن ﺑﻮد (0/05>P).
Purpose: The Effectiveness of Learning Rhythmic Poems on the Performance of
Auditory-Verbal Memory
Method: This is a randomized controlled trial study with the participation of 80 male and
female students of the sixth grade of primary school (2015-2016) randomly divided
into two 40-member groups of experiment and control. Students of the experimental
group listened to recorded rhythmic poems of their books daily for 8 successive weeks.
Before and after the intervention, the auditory verbal memory of both groups was
evaluated with the Rey Auditory Verbal Learning Test, and data were analyzed
using SPSS 21, the Mann-Whitney U test, paired t-test, and the Wilcoxon test.
Findings: Students of 11-12 years of age range were selected equally in terms of gender. In
the posttest, the mean score of total learning of auditory-verbal memory in the
students of the experimental group (10.6 1.54) was significantly higher than that of
the control group (8.40 1.68) (p = 0.028). Also, in the posttest, the mean score of
total learning, immediate recall, delayed recall, and recognition in the experimental
group was significantly higher than the pretest (P 0.05)
خلاصه ماشینی:
همچنین در پس آزمون ، میانگین امتیاز یادگیری کلی، امتیاز با مداخله ، یادآوری بلافاصله ، یادآوری تاخیری و بازشناسی درگروه تجربی بصورت آماری معناداری بیشتراز پیش آزمون بود (٠٠٥ واژه های کلیدی: اشعار ریتمیک ، حافظه شنیداری- کلامی، دانش آموزان ابتدایی ١.
هو و همکاران ( ٢٠٠٣,Chan &Ho, Cheung ) در مطالعه ی خود به این نتیجه رسیدند که کودکانی که در گذشته تحت آموزش موسیقی قرار گرفته اند، حافظه شفاهی بسیار قوی تری دارند و می توانند لغات بیشتری را از فهرست خوانده شده به یاد بیاورند و در هر سنجش ، بهتر از سنجش قبل عمل میکنند.
نتیجه آزمون تی مستقل نشان داد، بین امتیاز مراحل یادگیری کلی (٠١١٣=p) و یادآوری بلافاصله (٠٦٨٧=p) حافظه شنیداری - کلامی دو گروه تجربی و شاهد در پیش آزمون تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد.
اما نتیجه آزمون من ویتنی نشان داد، در پس آزمون ، میانگین امتیاز مراحل فهرست ب (٠١٨٢=p) و یادآوری تاخیری (٠٤٠٣=p) از حافظه شنیداری- کلامی دانش آموزان ، بین دو گروه مطالعه تفاوت آماری معنی داری ندارد (جدول ٢).
نتیجه این مطالعه با هدف تعیین تاثیر یادگیری اشعار ریتمیک بر کارکرد حافظه شنیداری- کلامی کودکان انجام شد، نتایج نشان داد که در پس آزمون ، میانگین امتیاز مراحل یک تا پنج ، یادآوری بلافاصله و بازشناسی از حافظه شنیداری- کلامی در دانش آموزان گروه تجربی بصورت آماری معنی داری بیشتر از گروه شاهد میباشد.
اما بین میانگین امتیاز با مداخله و مرحله یادآوری تاخیری از حافظه شنیداری- کلامی دانش آموزان دو گروه مطالعه تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت .